Niet kloppende functieomschrijving grootste ergernis sollicitatie
21 november 2016 -
Ruim een op de drie werkzoekende Nederlanders ergert zich in een sollicitatiegesprek het meest wanneer blijkt dat de geschetste functieomschrijving in de vacaturetekst niet overeenkomt met de werkelijkheid.
Daarmee is het de grootste bron van irritatie tijdens sollicitatiegesprekken, blijkt uit onderzoek van Nationale Vacaturebank onder ruim 500 werkzoekenden.
Het niet goed voorbereiden van een sollicitatiegesprek, waarbij brief en cv overduidelijk niet zijn gelezen, wordt als tweede grootste irritatiefactor gezien. Een kwart van de sollicitanten vindt vooral ludieke vragen als ‘welk dier zou u het liefste zijn’ storend.
Twee op de drie werkzoekenden heeft moeite zichzelf te profileren
De meeste werkzoekenden zoeken een nieuwe baan door een profiel aan te maken op een carrièresite. Bij het zoeken naar een baan, gebruikt één op de vijf werkzoekenden zijn of haar netwerk door een profiel en cv door te sturen naar relevante contacten. Zestien procent past het profiel op LinkedIn aan in de hoop een nieuwe baan te vinden. Het merendeel (46 procent) maakt een profiel aan op een carrièresite. Negentien procent doet helemaal niets.
Een ruime meerderheid van de werkzoekenden (66 procent) heeft moeite om zichzelf te profileren op de arbeidsmarkt. Dat komt vooral omdat zij het lastig vinden om persoonlijke kwaliteiten en goede eigenschappen te benoemen. Zeventien procent vindt dat alleen moeilijk als de vacaturetekst onduidelijk is. Irene van Cappelle, Brand Marketeer Nationale Vacaturebank: "Nederlanders kloppen zichzelf niet makkelijk op de borst, terwijl een organisatie juist wil weten waarom uw kwaliteiten passen bij de baan die ze aanbieden. Dus laat die bescheidenheid dan ook achterwege wanneer u solliciteert en durf te benoemen waarin u goed bent. Als u het lastig vindt om dit van uzelf te zeggen, vraag dan aan een ander wat uw beste eigenschappen zijn."