zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Steeds meer mobiele reisboekingen

16 november 2016 - Het percentage reizen dat online wordt geboekt via een mobiel device, blijft toenemen. Online-reisaanbieders doen er goed aan om bij het meten van de resultaten cross-device-attributie toe te passen.

Veel mensen bezoeken websites van reisaanbieders meerdere keren op verschillende devices voordat ze een boeking doen. Dat blijkt uit de meest recente editie van het Travel Flash Report van Criteo.


In juni 2016 was 24 procent van alle onlinereisboekingen in Nederland afkomstig van een mobiel device, een stijging van negen procent ten opzichte van het jaar ervoor. Daarmee loopt ons land aardig in de pas met het wereldwijde gemiddelde dat in het tweede kwartaal van 2016 jaar-op-jaar met dertien procent toenam tot 27 procent.

Opvallend: tablet populair in Nederland
Waar in Nederland wel grote verschillen te zien zijn met de rest van de wereld, is het sóórt mobiele device dat wordt gebruikt. Wereldwijd werd negentien procent van alle onlineboekingen gedaan vanaf een smartphone en acht procent vanaf een tablet. Een jaar eerder lagen die percentages op respectievelijk veertien en tien, waaruit de conclusie kan worden getrokken dat de smartphone terrein aan het winnen is op de tablet.
Nederland is echter een van de weinige landen in het onderzoek, waar tablets nog altijd vaker worden gebruikt dan smartphones voor het plaatsen van een onlineboeking. In juni 2016 gebeurde slechts negen procent van de online boekingen op een smartphone, tegenover vijftien procent tabletgebruik. Wel lijken de verhoudingen ook in ons land te verschuiven: in juni 2015 was de verhouding smartphone-tablet nog zes tegen zestien procent.

Meerdere devices per boeking
In alle gevallen is het belangrijk om als aanbieder het analytics-proces af te stemmen op het gebruik van meerdere devices en daar rekening mee te houden in het attributiemodel. Zes van de tien mensen leggen namelijk meerdere bezoeken af voor zij overgaan tot een boeking, 28 procent zelfs vier of meer. En hoe meer bezoeken iemand aflegt voor een boeking, hoe meer devices hij daarvoor gebruikt. Het gemiddelde aantal gebruikte devices ligt bij twee tot drie bezoeken op 1,2, bij vier of meer is dat 1,7.

Apps winnen aan populariteit
Ook het gebruik van een app om een boeking te doen, neemt wereldwijd toe in populariteit. In juni 2014 werd slechts twaalf procent van de mobiele boekingen vanuit een app gedaan, en in juni 2015 was dat al gestegen naar 40 procent. Een jaar later werd een meerderheid van de mobiele boekingen vanuit een app gedaan (54 procent) en vond nog maar 46 procent van de mobiele boekingen plaats vanaf het web. Mobiele apps zijn vooral populair voor het boeken van korte reizen: 72 procent van de boekingen vanuit een app was voor één overnachting.

Veel last minutes via smartphone
Slimme online-reisaanbieders stemmen hun boekingsproces af op mobiel gebruik, en dan met name diegene die lastminute-overnachtingen aanbieden. Meer dan de helft (51 procent) van de boekingen voor een hotelovernachting binnen 24 uur werd namelijk gedaan vanaf een smartphone. En in bijna een derde (dertig procent) van de boekingen die plaatsvonden voor een overnachting tussen de 24 en 48 uur, werd datzelfde device gebruikt.
"Het Travel Flash Report 2016 onderstreept opnieuw het belang van een gebruiksvriendelijk boekingsproces op álle devices," zegt Piet-Hein Kerkhof, Managing Director Northern Europe bij Criteo. "Dat betekent een eenvoudig boekingsproces dat ook op een smartphone soepel verloopt. En zeker voor aanbieders van losse hotelovernachtingen loont het om bezoekers aan te moedigen een app te installeren, waarin ze snel en makkelijk een boeking kunnen doen."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Smartphone vooral belangrijk bij boeken last minutes
 Nederlanders nemen liever hun smartphone mee op reis dan hun partner
 Vijf tips om zakenreizen optimaal voor te bereiden
 Social media ook belangrijk voor de travel manager
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10