B2B e-Commerce versnelt internationale groei en digitale transformatie
14 november 2016 -
E-commerce leidt bij B2B-bedrijven tot transformatie van het bedrijfsmodel, zorgt voor cross-border expansie en operationele innovatie. Als keerzijde blijkt echter dat e-commerce ook voor nieuwe concurrenten zorgt en nieuwe eisen stelt aan het IT-landschap .
Dit zijn enkele conclusies uit een nieuw onderzoeksrapport van Vanson Bourne, Taking the fast track into the digital future of B2B commerce, dat door Intershop is gepubliceerd.
Uit dit onderzoek, dat is uitgevoerd onder beslissers bij 400 (internationale-) B2B-bedrijven, komt onder meer het volgende naar voren:
Drie kwart (76 procent) heeft op dit moment een eigen B2B-webshop of portal.
Slechts 42 procent beschikt ook over fysieke ‘bricks & mortar’ verkooppunten.
Bij 40 procent van de bedrijven heeft digitalisering het bedrijfsmodel compleet veranderd.
Van alle B2B-bedrijven levert 43 procent dankzij e-commerce aan nieuwe klanten.
46 procent beweert dat hun sector internationaler is dan ooit daarvoor.
37 procent vreest nieuwe, vaak digitale, concurrentie.
Concurrentieveld
De inzet van e-commerce bij B2B-bedrijven heeft niet alleen een effect op de eigen dagelijkse bedrijfsvoering, maar ook op het concurrentieveld. Een derde (37 procent) van alle respondenten meldt een toename van eerder ‘onzichtbare’ concurrentie. Organisaties worden geconfronteerd met nieuwe concurrerende producten en diensten die op de markt komen. En niet vanuit de oude vertrouwde concurrenten, maar van nieuwe concurrenten uit vaak onverwachte hoek.
De nieuwe concurrentie verstoort een sector en/of maakt producten en diensten die al op de markt zijn overbodig. Slechts drie op de tien (30 procent) van de B2B-bedrijven geeft aan zoveel vertrouwen in eigen producten of diensten te hebben dat ze, ondanks het potentiele gevaar van nog ‘onzichtbare’ concurrentie, innovaties willen doorvoeren om concurrenten voor te blijven.
Digitalisering verkoopprocessen
"B2B-bedrijven ondervinden steeds meer het belang van digitalisering van hun verkoop- en serviceprocessen. Zij zien niet alleen de kansen voor een succesvolle toekomst, maar erkennen ook de gevaren, en transformeren hun organisaties en IT-systemen," aldus Roelof Swiers, Countrymanager Benelux van Intershop Communications AG. " De keuze voor de integratie van een ordermanagementsysteem in de commerce-omgeving is een voorbeeld hoe bedrijven flexibeler willen worden om (online-) klanten een betere en consistente omni-channel commerce ervaring te bieden. Organisaties maken zich zo los van de veelal starre en trage ERP-omgevingen."
Klantbehoeften
Het lijkt erop dat een aanzienlijk deel van de B2B-bedrijven zich nog onvoldoende bewust is van de voordelen voor hun organisatie of negatieve consequenties eerst moeten ervaren. Wel geeft 94 procent toe dat ze de komende drie jaar minimaal één systeem in hun B2B-landschap integreren om beter en consistenter aan de behoeften van (online-) klanten te voldoen. Zo geeft 42 procent daarvoor aan een ordermanagementsysteem (OMS) te gaan integreren. De bedrijven die inmiddels een ordermanagementsysteem geïntegreerd hebben, verwachten van diverse voordelen te profiteren, zoals nauwkeurigere orderverwerking (63 procent) en eenduidige en consistente klant-informatie (59 procent) via de diverse online- en offline verkoopkanalen.
Investeren
Bijna de helft van de B2B-organisaties zal investeren in hun digitale commerce-omgevingen om efficiencyverbeteringen (48 procent) te realiseren. Tegelijk blijven ze werken aan innovatie (47 procent). Respondenten zijn ook duidelijk over wat ze verder willen verbeteren. Betalingsopties staat bovenaan de wensenlijst (47 procent), op de voet gevolgd door klant specifieke content (42 procent) en aftersales-services (40 procent).
Groei
Waar het digitalisering van verkoopprocessen betreft wordt de toon gezet door de sales- en marketingfuncties. De rest van de B2B-organisatie zal vervolgens mee moeten veranderen. Groei wordt de komende twaalf maanden met name verwacht doordat:
49 procent van plan is B2B-marktplaatsen te gaan gebruiken.
46 procent van is plan sociale media in te zetten.
32 procent via een mobiele webshop wil gaan verkopen.
Grote digitaliseringstrends
In het rapport komen twee andere grote digitaliseringstrends aan de orde – Big Data enerzijds en het Internet-of-Things (IoT) anderzijds. Maar liefst 95 procent verwacht te gaan profiteren van IoT. Bedrijven verwachten belangrijke effecten, zoals een betere marketing en targeting, kostenbesparing, beter beheer van de supply-chain en efficiencyverbeteringen. Desondanks geeft slechts een relatief klein aantal B2B-bedrijven (37 procent) aan het komende jaar te gaan investeren in IoT.
Waar het Big Data betreft, geeft minder dan de helft (42 procent) aan dat hun bedrijf Big Data al effectief gebruikt, terwijl 54 procent aangeeft dat dit de volgende grote investering zal zijn. Vooral salesafdelingen (48 procent) en marketingafdelingen (45 procent) zien dat Big Data heel belangrijk kan zijn voor hun bedrijf.