11 november 2016 -
Marketeers zijn onzeker over de gevolgen van digitale transformatie, al zien de meeste van hen de veranderingen binnen de industrie als kans. Dit blijkt uit het jaarlijkse Digital Roadblock onderzoek van Adobe.
Het onderzoek toont aan dat meer dan de helft (56 procent) van de digital marketeers van mening is dat de snelheid waarmee technologie verandert flink is toegenomen. Zo maakt bijna 44 procent van de marketeers zich zorgen dat ze de ontwikkelingen niet bij kunnen houden. Dit is een stijging van zeven procent ten opzichte van 2015. Ondanks dat het optimisme overheerst, 80 procent van de marketeers ziet digitale transformatie als een kans, is het zelfvertrouwen afgenomen in vergelijking met vorig jaar. Meer dan de helft van de marketeers ziet zichzelf als passieve participant en niet als actieve bijdrager aan veranderingen binnen de organisatie.
Behoefte aan actie
Er is een duidelijke behoefte aan actie. Bijna driekwart van de respondenten onderschrijft dat marketeers voorbereid moeten zijn om nieuwe technologieën te implementeren om succesvol te zijn. Toch ziet minder dan een derde zichzelf als ‘tech savvy’. De helft van de marketeers is van mening dat hun organisatie digitale transformatie moet omarmen en toepassen om succesvol te blijven in het leveren van aantrekkelijke klantbelevingen. Desondanks gelooft 41 procent van de marketeers niet dat hun afdeling goed samenwerkt aan digitale verandering met andere afdelingen binnen de organisatie, zoals IT en CRM.
Toegenomen druk op marketeers
Marketeers ervaren meer druk binnen hun functie om een bijdrage te leveren aan de business. Twee derde van de marketeers heeft het gevoel dat marketing in vergelijking met 2015 vaker verantwoordelijk wordt gesteld om een bijdrage te leveren aan de omzet. De meerderheid van de respondenten (63 procent) is nog altijd van mening dat hun functie een positieve invloed heeft op de bedrijfsstrategie, al is de invloed wel afgenomen in vergelijking met de afgelopen twee jaar.
Marketeers merken ook dat consumenten hogere verwachtingen hebben. Betere content, snellere reacties van een merk en betere mobiele ervaringen zijn volgens de respondenten de belangrijkste verwachtingen van consumenten waar marketeers rekening mee moeten houden en waarop zij moeten anticiperen.
Relatie tussen merken en klanten
"Digitale transformatie verandert de relatie tussen merken en klanten. Het biedt marketeers meer mogelijkheden om klanten te bereiken en klanten hebben op hun beurt meer controle over hoe zij de interactie willen aangaan met merken. Alle klanten hebben nu een stem en laten graag van zich horen," stelt John Watton, Marketing Director, Digital Marketing EMEA bij Adobe. "Om zich te onderscheiden moeten merken de klant bij alles centraal stellen en een klantbeleving bieden die aansluit bij individuele behoeftes. Dit vereist van merken een volledig nieuwe benadering en andere capaciteiten, zowel op het gebied van data als content, die hen in staat stellen om op grote schaal gepersonaliseerde ervaringen te ontwikkelen, beheren en bieden."
Vooruitkijkend
In het tijdperk waarbij alles draait om klantbeleving, geven marketeers aan dat een klantgerichte strategie, gepersonaliseerde klantinteractie en het in stand houden van een sterke merkidentiteit hun belangrijkste prioriteiten zijn voor het leveren van onderscheidende belevingen aan klanten. Meer dan de helft van de marketeers zien personalisatie als het belangrijkste onderdeel binnen marketing het komende jaar. Tegelijkertijd blijft het strategisch belang van mobiel toenemen. 85 procent van de marketeers zien mobiel als het belangrijkste kanaal voor het realiseren van succesvolle klantenbinding.
Meerdere kanalen
Marketeers zien de mogelijkheden om meerdere kanalen in te zetten en data beter te benutten als de belangrijkste prioriteiten voor toekomstig succes. Big data en Internet of Things (IoT) worden zelfs als de belangrijkste technologische ontwikkelingen gezien die de komende drie jaar de toekomst van marketing vorm gaan geven. Verder neemt de bezorgdheid toe over het groeiend aantal interacties met klanten en de kanalen die hiervoor beschikbaar zijn. Twee derde van de marketeers is van mening dat de stijging van het aantal kanalen marketing fundamenteel heeft veranderd. Ook geeft een vergelijkbaar aantal marketeers aan dat zij afgelopen maand iets gehoord hebben over een nieuw marketingkanaal.
Onvoldoende budget
Ondanks het belang van data science en meetbaarheid, blijven dit de grootste uitdagingen voor marketeers, gevolgd door onvoldoende budgetten. Een derde van de marketeers benoemt een tekort aan data-analisten binnen hun organisatie als een uitdaging en een meerderheid van de respondenten noemt data science (net als mobiel) als een belangrijk aandachtsgebied waarbij ze in vergelijking met anderen relatief minder goed presteren.
Mobile first
"Merken worden uitgedaagd om consistente en aantrekkelijke klantbelevingen te bieden voor uiteenlopende customer touchpoints. De ‘mobile-first’ klant begint inmiddels de norm te worden. Marketingkanalen blijven zich uitbreiden en zijn op fascinerende wijze onderling verbonden. Een goed voorbeeld is het fenomeen Pokemon dit jaar waarbij de fysieke en online wereld met elkaar verbonden zijn op ongekend grote schaal," vervolgt Watton.
Gebrek aan analisten
Ondanks hun grote belang, blijven data science en meetbaarheid de grootste technische uitdagingen voor marketeers, op de voet gevolgd door budgetbeperkingen. Een op de drie marketeers geeft aan dat een gebrek aan analisten binnen hun organisatie een probleem vormt en de meerderheid van de marketeers is van mening dat data science (net als mobiel) een aandachtsgebied is waarin zij als organisatie minder goed presteren in vergelijking met anderen.