25 januari 2004 -
De reclame-inkomsten van de belangrijkste Nederlandse sites kwamen in de eerste drie kwartalen van 2003 uit op 27,1 miljoen euro, een stijging van bijna 20 procent ten opzichte dezelfde periode in 2002. De cijfers zijn afkomstig van IAB Nederland, dat met zijn twaalf grootste exploitanten en BBC De Media en Reclame Bank de netto online bestedingen in kaart heeft gebracht.
Deze twaalf partijen (MSN, Adlink (o.a. Managersonline.nl), IP, Tiscali, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, Ilse, Wegener Multimedia en IDG) vertegenwoordigen de omzet van ruim tweehonderd websites in Nederland
Banners Het meeste geld wordt nog altijd binnengehaald via banners en skyscrapers: 53 procent. Advertorials zijn goed voor 18 procent, pop-ups, rich media en beeldvullende interstitials voor 14 procent en sponsoring voor 12 procent. Het adverteren via e-mail is marginaal: 1 procent. Hier is echter volgens IAB sprake van een vertekend beeld omdat enkele e-mailpartijen nog geen data aanleveren. Hetzelfde geldt voor zoekmachines, met name Google.