Nederlandse werkgever beknibbelt op lunchvergoeding
7 november 2016 -
Een kwart van de Nederlanders wordt door de werkgever gecompenseerd voor de lunchkosten. Dit is negen procent minder dan het gemiddelde van de onderzochte landen in Europa.
Uitschieters zijn Portugal en Tsjechië, waar respectievelijk 69 procent en 66 procent van de werkende bevolking kan rekenen op een financiële bijdrage van de werkgever. Dit blijkt uit het European Eating At Work onderzoek van Eurest, uitgevoerd door TNS.
Tegemoetkoming lunchkosten
De tegemoetkoming in lunchkosten bestaat uit vouchers, gereduceerde prijzen of een volledige vergoeding van eten en drinken op de werkvloer. Op de eerste twee punten blijft Nederland ver achter op de rest; waar het Europees gemiddelde ligt op 27 procent, kan in Nederland slechts dertien procent van de beroepsbevolking rekenen op een dergelijke compensatie. Wel scoren we met wederom dertien procent het hoogst als het gaat om een volledige vergoeding. Remco Kokkelink, commercieel directeur bij Eurest: "Werkgevers zien vaak nog onvoldoende het belang in van een goede lunch. In de meeste organisaties is het gebruikelijk om je eigen bammetje mee te nemen, die snel tussendoor wordt gegeten. Zonde, want de lunch is juist het moment waarop collega’s nader tot elkaar kunnen komen, wat de teamband versterkt."
Babyboomers zijn het zuinigst
Nederlanders geven gemiddeld 2,94 euro uit aan de lunch, ruim 1,50 euro minder dan het Europees gemiddelde. Niet verwonderlijk, aangezien het merendeel aangeeft prijs als belangrijkste factor te zien in het bepalen waar men eet. Een op de drie Nederlanders geeft aan sowieso niets aan de lunch uit te geven. Babyboomers zijn het zuinigst: zij spenderen gemiddeld 1,99 euro. Werknemers tussen de 25 en 35 jaar geven relatief gezien het meeste geld uit. Uit het onderzoek blijkt dat werknemers smaak boven prijs verkiezen bij de keuze wát te eten. Kokkelink: "Ondanks de trend van gezonde voeding, zijn kwaliteit en versheid nog van ondergeschikt belang bij de lunchkeuze. Dit terwijl gezonde voeding een aantoonbaar positief effect heeft op de gesteldheid van werknemers. Door als werkgever hier goed over te informeren, stimuleert u werknemers om gezondere keuzes te maken. Pas bijvoorbeeld ook uw assortiment hierop aan, maar houd daarbij altijd rekening met de samenstelling van de organisatie. Behoeftes kunnen verschillen per leeftijd, maar ook per sector en zelfs per regio."