22 januari 2004 -
Samsung introduceerde onlangs in Nederland de 'ladyphone', een mobiele telefoon speciaal voor vrouwen. Een van de features: het beeldschermpje kan met één druk op de knop worden omgezet in een make-up spiegeltje.
Een goede zet, zo lijkt het want traditionele mannenspeeltjes, zoals stereoset, dvd-speler of televisie, worden steeds vaker door vrouwen gekocht.
Geen aandacht voor vrouwen Van de 96 miljard dollar die in 2003 in de VS aan dergelijke `toys for boys` werd besteed, gaven vrouwen er 55 miljard uit. Dit blijkt uit cijfers van de brancheorganisatie Consumer Electronics Association (CEA), na onderzoek onder 1.200 consumenten. Toch speelt de industrie maar weinig in op de vrouwelijke klant. Slechts 1 procent van de ondervraagde vrouwen meent dat fabrikanten aan hen denken wanneer ze producten maken en dat terwijl vrouwen invloed hebben op driekwart van de aankopen.
Sony Zegsman Niels Broekhof van Sony Nederland herkent de trend dat vrouwen vaker `mannelijke` gadgets aanschaffen. De man kijkt naar de technische mogelijkheden, de vrouw beoordeelt of de vormgeving goed is en of het in het interieur past. Toch richt Sony zich nog steeds nadrukkelijk op de man in reclame-uitingen.