Leren via internet succesvoller dankzij peer feedback
27 oktober 2016 -
Uit onderzoek blijkt dat de meeste voortgang tijdens het leren wordt geboekt wanneer studenten elkaar feedback geven.
Jos Baeten, onlangs gepromoveerd op dit onderwerp: "Studenten die meer virtueel leren en vooral aan medestudenten feedback geven, behalen betere resultaten en ervaren ook een betere manier van leren. Daarnaast leveren ze ook feedback op een hoger niveau en zit er tevens een lerend effect in het geven van peer feedback."
Virtual Action Learning
Het gebruik van internet loont voor het leerproces van studenten, zo concludeert het onderzoek. Echter om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen is constructieve feedback nodig, interactie tussen studenten onderling en tussen de studenten en hun docenten: een continue betekenisvolle dialoog. "De feedback en reflectiecyclus binnen Virtual Action Learning zorgt voor deze verbinding," stelt Baeten.
Virtual Action Learning is een nieuw ontwikkeld opleidingsconcept dat als doel heeft aan te sluiten bij de persoonlijke leeromgeving van mensen die leven met veel technologie en sociale media. Het concept is gebaseerd op de sociaal-constructivistische leertheorie, waarbij we nieuwe informatie verbinden aan dat wat we al weten en waarbij sociale processen een belangrijke rol spelen bij het leren.