zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Inkoper wil zo weinig mogelijk leveranciers

18 oktober 2016 - Gemiddeld hebben lead buyers (eindverantwoordelijken voor inkoop bij grote Nederlandse bedrijven) maar liefst 35 verschillende leveranciers voor bedrijfsbenodigdheden (van magazijnstelling tot paperclip).

Overige inkopers, zoals facilitair medewerkers bij zowel grote als kleine bedrijven, hebben er minder, maar nog altijd ongeveer elf stuks. Dat blijkt uit onderzoek van Manutan. "Elke leverancier en elke levering kost tijd en aandacht. Daar kun je flink op besparen," zegt Stephane Arkenbout, commercieel directeur bij Manutan.


De inkopers willen tegelijkertijd het liefst zo min mogelijk leveranciers: ongeveer de helft is het daar mee eens, tegenover slechts tien procent die het daar duidelijk mee oneens is. Minder leveranciers maakt het bestelproces een stuk efficiënter, wat een van de grootste wensen van de inkopers is.

Trouw
Maar afscheid nemen van leveranciers blijkt nog niet zo makkelijk. Meer dan de helft van de ondervraagden zegt trouw te zijn aan zijn leveranciers. Inkopers van 55 jaar of ouder hebben die trouw sterker dan hun jongere collega’s. Tegelijkertijd zijn ook veel inkopers, zeker bij de grote bedrijven, continu op zoek naar leveranciers die meerdere verschillende artikelen kunnen leveren. Betrouwbaarheid (74 procent), een goede service (73 procent) en snelheid (67 procent) zijn voor de gemiddelde inkoper de belangrijkste succesfactoren van een leverancier.
"Het een hoeft het ander niet uit te sluiten," aldus Arkenbout. "Een goede langdurige relatie met leverancier is reuze waardevol. Aan de andere kant is het onlogisch om voor elk wissewasje een andere leverancier te hebben. Balans is het sleutelwoord. Wij adviseren bedrijven daarom gewoon eens een goede inventarisatie te maken. Vraag een goede leverancier bovendien eens advies om ook andere delen van het bestelproces slimmer in te richten. Wij hebben gemerkt dat er wel tot 40 procent aan tijd op te besparen valt. Zo kan de inkoper zich met de belangrijker dingen bezighouden."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Inkopers en boekers hekelen woud aan toeslagen
 Inkoopprofessionals Nederland presteren niet optimaal
 Inkopers nog een lange weg te gaan naar duurzaamheid
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10