18 oktober 2016 -
Gemiddeld hebben lead buyers (eindverantwoordelijken voor inkoop bij grote Nederlandse bedrijven) maar liefst 35 verschillende leveranciers voor bedrijfsbenodigdheden (van magazijnstelling tot paperclip).
Overige inkopers, zoals facilitair medewerkers bij zowel grote als kleine bedrijven, hebben er minder, maar nog altijd ongeveer elf stuks. Dat blijkt uit onderzoek van Manutan. "Elke leverancier en elke levering kost tijd en aandacht. Daar kun je flink op besparen," zegt Stephane Arkenbout, commercieel directeur bij Manutan.
De inkopers willen tegelijkertijd het liefst zo min mogelijk leveranciers: ongeveer de helft is het daar mee eens, tegenover slechts tien procent die het daar duidelijk mee oneens is. Minder leveranciers maakt het bestelproces een stuk efficiënter, wat een van de grootste wensen van de inkopers is.
Trouw
Maar afscheid nemen van leveranciers blijkt nog niet zo makkelijk. Meer dan de helft van de ondervraagden zegt trouw te zijn aan zijn leveranciers. Inkopers van 55 jaar of ouder hebben die trouw sterker dan hun jongere collega’s. Tegelijkertijd zijn ook veel inkopers, zeker bij de grote bedrijven, continu op zoek naar leveranciers die meerdere verschillende artikelen kunnen leveren. Betrouwbaarheid (74 procent), een goede service (73 procent) en snelheid (67 procent) zijn voor de gemiddelde inkoper de belangrijkste succesfactoren van een leverancier.
"Het een hoeft het ander niet uit te sluiten," aldus Arkenbout. "Een goede langdurige relatie met leverancier is reuze waardevol. Aan de andere kant is het onlogisch om voor elk wissewasje een andere leverancier te hebben. Balans is het sleutelwoord. Wij adviseren bedrijven daarom gewoon eens een goede inventarisatie te maken. Vraag een goede leverancier bovendien eens advies om ook andere delen van het bestelproces slimmer in te richten. Wij hebben gemerkt dat er wel tot 40 procent aan tijd op te besparen valt. Zo kan de inkoper zich met de belangrijker dingen bezighouden."