zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Early adopters IoT worstelen met dataverwerking en cultuuromslag

18 oktober 2016 - Ondanks de belangstelling voor het Internet of Things (IoT) kunnen nog maar weinig bedrijven concrete successen laten zien. SAS deed onderzoek naar de verwachtingen en uitdagingen van early adopters van IoT-toepassingen.

Hieruit blijkt onder meer dat realtime data-analyse als grootste uitdaging wordt gezien. Verder zijn veel organisaties ook nog niet klaar voor de aanpassingen in de werkwijze die het implementeren van IoT vereist. 



Wat willen bedrijven met IoT?
Het onderzoek van SAS geeft voorbeelden van organisaties die zeggen 'goed op weg te zijn' met de integratie van IoT in hun bedrijfsvoering. Wat willen bedrijven eigenlijk bereiken met IoT? Ongeveer twintig procent van de respondenten noemt initiatieven op het gebied van de 'connected customer' als  hoogste prioriteit, gevolgd door auto-diagnoses (zeventien procent) en het traceren van assets (zestien procent). Allemaal zaken waarvoor het een vereiste is om binnen korte tijd veel data-analyses uit te kunnen voeren. 
Interessant is verder dat veel bedrijven zowel klantvoordelen als operationele voordelen van specifieke IoT-initiatieven verwachten. Dit blijkt uit het feit dat 'operationele efficiency' (43 procent) en 'betere gebruikerservaring' (36 procent) bovenaan de lijst met verwachte resultaten staan.
 
Belangrijkste uitdagingen
Het onderzoek laat ook zien dat de implementatie van IoT zowel vanuit technologisch als management oogpunt de nodige hoofdbrekens oplevert. Dit wordt geïllustreerd door de drie belangrijkste uitdagingen die door de deelnemers werden genoemd: realtime data-analyse (22 procent), beveiliging (22 procent) en het realiseren van een cultuuromslag (twintig procent).
 
"Om de volledige waarde uit IoT-implementaties te halen, moet het werk op een andere manier worden georganiseerd en moeten processen worden herzien," vertelt Mathias Coopmans, Business Development manager bij SAS. De uitdagingen die de early adopters noemen zijn voor hem dan ook geen verrassing. "De bedrijfsvoering moet worden ondersteund op basis van realtime gegevensanalyse. Door de enorme hoeveelheid data en de inspanningen die nodig zijn om die data op een doeltreffende en bovenal veilige manier te verwerken, is dit inderdaad geen eenvoudige taak."

Nieuwe vaardigheden
De technologische uitdagingen en de cultuuromslag om daadwerkelijk voordeel te halen uit IoT vergen ook nieuwe vaardigheden. Verrassend is dat de respondenten vaardigheden van interne data scientists niet in hun top vijf hebben staan van de zaken die nuttig zijn bij de implementatie van IoT-toepassingen. De meesten noemden samenwerking met externe consultants (vijftien procent), terwijl procesautomatisering (dertien procent) op de tweede plaats kwam.
"Veel managers realiseren zich dat het ontwikkelen van interne vaardigheden tijd vergt en dat de ontwikkeling van IoT niet op zich laat wachten totdat bedrijven er intern klaar voor zijn. Het is echter wel belangrijk om aandacht te schenken aan de langetermijnstrategie voor het al dan niet inhuren van externe medewerkers en de ontwikkeling van intern personeel vast te stellen," benadrukt Coopmans.
 
SAS voerde het onderzoek, ‘Internet of Things: Visualise the Impact’ uit onder respondenten afkomstig van 75 bedrijven uit negen branchecategorieën, variërend van manufacturing tot publieke sector. Dit geeft ook aan dat IoT breed inzetbaar is.

Download hier het hele rapport voor meer informatie.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

  IoT gaat mainstream
 Hoe groot is ‘the next big thing’?
 Industrial Internet of Things: noodzaak voor industrie, kans voor IT-sector
 Internet der dingen staat bij negen van de tien organisaties op agenda
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10