17 oktober 2016 -
Een bedrijf kan eigenlijk niet zonder CRM, of het nu gaat om een eenmanszaak of een bedrijf met honderden medewerkers. Een CRM bestaat in essentie voor de klant, hiermee is het immers mogelijk het contact met potentiële en bestaande klanten zo efficiënt mogelijk te onderhouden.
Oorspronkelijk is het een databank met daarin alle relevante informatie over klanten en prospects, maar de mogelijkheden zijn intussen al veel uitgebreider. Zo kunnen marketing, klantenservice en sales geïntegreerd en geautomatiseerd worden, kan er klantendata mee geanalyseerd worden en is het handig voor communicatie met andere derde partijen. Een CRM kan zorgen voor meer klanttevredenheid, meer loyaliteit en uiteindelijk meer omzet. Joost Bakker van Zakelijke Software legt uit hoe u een CRM optimaal kunt benutten.
Een centrale plaats voor documenten en salesmateriaal
Salesmedewerkers hebben vaak dezelfde documenten en hetzelfde salesmateriaal nodig. Volgens Bakker heeft het meerdere voordelen deze in een CRM beschikbaar te stellen. "Hoe vaak komt het niet nog voor dat een offerte of brief per ongeluk op een brief met een verouderd sjabloon worden gedrukt? In een CRM kunt u altijd alleen de nieuwste versie van documenten en brochures plaatsen, zodat iedereen deze kan gebruiken. Ook wordt voorkomen dat mensen zelf het wiel gaan uitvinden met bepaalde formats van brieven, terwijl deze allang beschikbaar zijn."