Man-vrouw taakverdeling goed geregeld in Nederland
13 oktober 2016 -
De Nederlandse man scoort goed als het gaat om schoonmaken en opruimen. Wereldwijd zijn de Nederlandse vrouwen het meest te spreken over de prestaties van de man in het huishouden. Slechts 22 procent zou willen dat haar man wat vaker de handen uit de mouwen steekt.
Hiermee steekt de Nederlandse man met kop en schouders boven die van andere landen uit. India staat op de tweede plaats waar 34 procent van de vrouwen wil dat haar man wat vaker bijspringt. Dit blijkt uit het wereldwijde Hygiene Matters-onderzoek van SCA. In het onderzoek werden 12.000 respondenten uit twaalf landen ondervraagd over onder andere hygiënekwesties in huis.
Nederlandse man gooit hoge ogen
Naast opruimen en poetsen zijn de Nederlandse vrouwen ook op het gebied van de was doen en het inkopen van hygiëneproducten het meest tevreden over de bijdrage van de man. Als het gaat om de verzorging van de kinderen doet de Zweedse man het echter nog iets beter. Van de Zweedse vrouwen verwacht slechts dertien procent meer medewerking van haar partner op dit gebied, bij Nederlandse vrouwen ligt dit op zeventien procent. De Chinese man scoort gemiddeld het laagst op alle fronten, ruim 40 procent van hun vrouwen verwacht meer support in het huishouden. Samen het huis poetsen en de kinderen verzorgen heeft ook een positieve invloed op de relatie, want stellen in Zweden en Nederland maken het minste ruzie met hun man over het huishouden.
Man koopt luiers
In de meeste werelddelen is de vrouw verantwoordelijk voor het inslaan van hygiëneproducten, zoals tissues, toiletpapier en luiers. Nederland is hier echter een uitzondering op. Namelijk, 82 procent van de vrouwen geeft aan dat hun man dit in huis haalt tegenover een wereldwijd gemiddelde van 54 procent. Negen op de tien Nederlandse vrouwen zijn dan ook zeer tevreden over de taakverdeling in huis op dit gebied.
Over het onderzoek
Het SCA-onderzoek ‘Hygiene Matters’, dat voor het eerst is uitgevoerd in 2007, heeft als doel het bewustzijn te vergroten van het verband tussen hygiëne, gezondheid en welzijn over de hele wereld. Dit wereldwijde onderzoek combineert het inzicht van SCA over klanten en consumenten met extern onderzoek, casestudies en deskundig commentaar. Het rapport bespreekt hygiënekwesties vanuit verschillende hoeken: economisch, cultureel en sociaal. In combinatie met de product- en marktkennis van SCA draagt het rapport bij aan een beter onderbouwde discussie over het belang van betere hygiënenormen voor iedereen. In 2016 werd het onderzoek uitgevoerd onder 12.000 respondenten uit twaalf verschillende landen over de hele wereld.
Lees hier meer over het Hygiene Matters-onderzoek en bekijk hier de video.