Begrip voor communicatiestijl collega's versterkt teams
11 oktober 2016 -
In multinationale organisaties wordt een efficiënte samenwerking vaak bemoeilijkt door de multiculturele samenstelling van het personeelsbestand. Verschillen in taal, communicatiestijlen en cultuur resulteren vaak in misverstanden en misinterpretaties.
Managers en medewerkers zouden er daarom goed aan doen een beter beeld te krijgen van hun eigen ideeën en voorkeuren voor communicatie en van die van anderen. Wederzijds begrip kan leiden tot een gezamenlijke effectieve en efficiënte communicatiestijl en samenwerking. Dit stelt promovendus Ron Byron in zijn proefschrift: 'Do the Insiders understand the Outsiders? The influence of cultural factors and personal preferences on individual employee behavior.' Ron Byron promoveert op 14 oktober 2016 aan de Open Universiteit in Heerlen.
Diversiteit
Steeds meer bedrijven hebben vestigingen verspreid over de wereld. Binnen die bedrijven werken steeds meer medewerkers in een ander land dan waar zij vandaan komen. Die diversiteit in het personeelsbestand, in combinatie met het gebruik van verschillende talen en communicatiestijlen staan een effectieve samenwerking binnen multinationale organisaties vaak in de weg. Verschillen in de culturele achtergrond maken het moeilijk elkaars woorden en gedragingen te interpreteren. Dit alles leidt tot miscommunicatie op individueel niveau, misinterpretaties op teamniveau en inefficiëntie op organisatorisch niveau.
Gezamenlijke communicatiestijl
Om managers in deze organisaties hiervoor handvatten te geven, onderzocht Ron Byron de rol van culturele en persoonlijke factoren op het gedrag van werknemers in een cultureel diverse organisatorische setting. Hij concludeert dat managers en medewerkers eerst hun eigen percepties en voorkeuren op het gebied van communicatie en die van hun collega's zouden moeten leren begrijpen. Zo kunnen zij gesproken en geschreven informatie op eenzelfde manier presenteren en interpreteren. Wederzijds begrip van hoe elk teamlid op basis van denkstijl informatie verzamelt en verwerkt, zou vervolgens kunnen leiden tot een gezamenlijke communicatiestijl.
Met deze gezamenlijke communicatiestijl kan volgens Byron een gezamenlijk platform worden gecreëerd waarmee effectieve en efficiënte communicatie mogelijk is tussen individuele werknemers. Ongeacht verschillende professionele, organisatorische en nationale culturele achtergronden, geografische locaties en gebruikte talen.