11 oktober 2016 -
Spelling. Het is niet voor iedereen even gemakkelijk en op kantoor is het lastig te verbergen als u er moeite mee hebt. Wij vroegen ons af hoe het staat met het spellingsniveau op kantoor. Viking Direct onderzocht het vraagstuk met behulp van een onderzoek onder Nederlandse professionals.
We kregen een duidelijk antwoord. 73 procent van de ondervraagden vindt de spelling in e-mails die ze op kantoor ontvangen matig tot slecht.
Cijfer voor spelling
Als het op spelling op kantoor aankomt geven we de Nederlandse professional een 6.7. 90 procent van de ondervraagden zegt spelling zeer belangrijk te vinden en 98 procent vindt hun eigen spellingsniveau voldoende of goed. Echter, wanneer we niet weten hoe we een woord moeten spellen dan vragen we in meer dan 75 procent van de gevallen geen advies aan onze collega’s, maar aan Google. Vertrouwen we de capaciteiten van onze collega’s dan niet? Hoogstwaarschijnlijk niet, want 73 procent van de ondervraagden vindt de spelling in e-mails die ze op kantoor ontvangen matig tot slecht! Volgens Rik Schutz, voormalig projectleider Spelling bij de Taalunie, is slechte spelling vooral te danken aan een gebrek aan concentratie. "Men kent de regels wel. En als ze zich goed concentreren en de regels toepassen dan doen ze het in veel van de gevallen ook goed." Hij zegt dat basisschoolleerlingen school verlaten met een goed begrip van de Nederlandse spelregels. Maar tijdens de middelbare school is er een verbreding van het vak Nederlands en laten we de spellingsregels niet meer zo zwaar wegen. De samenleving straft het onjuist spellen ook niet af en zodoende worden fouten meer geaccepteerd.
Meest gehekelde spelingsfouten op kantoor
De meest gehekelde spelfout op kantoor? U zal het wel raden: de dt-fouten. Maar ook vaak genoemd worden andere taal- en spelfouten:
Bezittelijke voornaamwoorden
Spreektaal
Lange ij korte ei
Gebrek aan hoofdletters
Spelfouten in namen
Typefouten
Zinsopbouw
De drie tekstvormen waar spelfouten op kantoor de grootste doorn in het oog zijn:
Externe officiële documenten (85 procent)
Externe e-mails (80 procent)
Social media kanalen van het bedrijf (71 procent)
Fouten in interne documenten
Fouten in interne documenten worden als veel minder erg ervaren. Met twintig procent was dit de situatie waar spellingsfouten het minst gehekeld werden. Dit correspondeert goed met het feit dat 83 procent van de respondenten de externe e-mails altijd checkt alvorens ze te versturen. Collega’s daarentegen krijgen een heel andere behandeling. Interne e-mails worden maar in 50 procent van de gevallen altijd gecontroleerd. Schutz snapt wel dat collega’s minder secuur zijn als ze interne e-mails versturen. "De gedachte is: ‘je kent me toch wel.’ Of ‘je begrijpt toch wel wat ik bedoel.’ En spellingsfouten zijn ook veel minder gevaarlijk dan andere taalfouten. Er kan niet zoveel misgaan in het communiceren van de boodschap." Wat Schultz wel zegt is dat goed spellen belangrijk is voor een goede presentatie. Slechte spelling leidt af en het leidt vaak tot een oordeel over uw kwaliteiten.
Slechte indruk op bedrijf
Bovenal is men van mening dat de spelfouten een slechte indruk van het bedrijf geven en het getuigt van slordigheid. Veertien procent van de ondervraagden is echter begripvol voor taalfouten, en vinden het begrijpelijk dat niet iedereen even goed is in spelling. Daarbij hebben sommigen collega’s dyslexie en kunnen dan ook niet afgerekend worden op spel- en taalfouten.
Spellingshulp
Bent u benieuwd hoe sterk u bent in spelling? Gebruik dan deze online test om te zien op welk niveau u zit. Merkt u dat u moeite hebt met spelling en taal dan kunt u via onderstaande instanties uw voordeel halen. Ze zijn in het leven geroepen om vragen over taal zo duidelijk mogelijk te beantwoorden.