Nederlandse bedrijven voelen zich bedreigd door digitale start-ups
10 oktober 2016 -
Uit onderzoek van Dell Technologies blijkt dat 86 procent van de Nederlandse bedrijven (wereldwijd is dat 78 procent) gelooft dat digitale start-ups momenteel of in de toekomst een bedreiging vormen voor hun organisatie.
Dit fenomeen zorgt ervoor dat innovatieve bedrijven snel groeien en bedrijven die daarbij achterblijven, zullen verdwijnen. Iets meer dan de helft (52 procent) van alle Nederlandse bedrijven die deelnamen aan het onderzoek is bang dat ze in de komende drie tot vijf jaar overbodig zullen worden door de concurrentie van digitale start-ups. Dit ondanks dat Nederland van de Europese landen, na Duitsland, op de een na hoogste trede staat van de Transformation Maturity-ladder.
Verandering blijft achterwege
Sommige bedrijven voelen dat verandering bij hen ernstig achterwege blijft. In Nederland heeft 61 procent van de zakelijke leiders de afgelopen drie jaar te maken gehad met significante disruptie in hun industrie naar aanleiding van digitale technologie en het Internet of Everything. Zeker 58 procent van de Nederlandse bedrijven heeft geen idee hoe hun bedrijf er over drie jaar uit zal zien. Wereldwijd is dat 48 procent.
Deze bevindingen komen uit een onderzoek dat Dell Technologies door onafhankelijk onderzoeksbureau Vanson Bourne heeft laten uitvoeren onder 4.000 zakelijke leiders in zowel middelgrote als grote ondernemingen uit zestien landen en twaalf industrieën.
"De vierde industriële revolutie is vooralsnog even meedogenloos als zijn voorgangers. Als bedrijven niet bij kunnen blijven, raken ze snel achterop… of erger. De ‘delay until another day’-aanpak werkt gewoonweg niet meer," zegt Jeremy Burton, chief marketing office van Dell Technologies.
Trage vooruitgang
Er wordt op het gebied van innovatie mondjesmaat vooruitgang geboekt. Sommige bedrijven zijn zelfs nauwelijks gestart met hun digitale transformatie. Anderen doen dat beetje bij beetje. Enkel een kleine minderheid is vrijwel klaar met zijn digitale transformatie. Maar één op de drie onderzochte bedrijven scoort goed met de zogenaamde critical digital business attributes*. Terwijl slechts delen van veel bedrijven digitaal denken en werken, geeft 72 procent van de Nederlandse bedrijven toe dat digitale transformatie breder toegepast zou moeten worden in de organisatie.
Ongeveer zes op de tien wereldwijde bedrijven is niet in staat te voldoen aan belangrijke vragen van klanten, zoals het bieden van betere beveiliging en 24/7 snelle toegang tot services en informatie. In Nederland geeft bijna tweederde (64 procent) toe dat het niet in real time reageert op informatie waarover ze beschikt.
"Juist deze zaken zijn van doorslaggevend belang in een digitaal tijdperk. Falen in een zeer concurrerende markt als deze, kan het begin betekenen van een digitale crisis," voegt Burton toe.
Digital Transformation Index
De wereldwijde Digital Transformation Index van Dell Technologies vult het onderzoek aan en waardeert bedrijven op basis van de geschatte prestaties die respondenten geven aan de digitale transformatie van hun organisaties. Volgens de benchmark heeft slechts vijf procent van de bedrijven wereldwijd zich weten te positioneren in de Digital Leaders-groep en de helft van de groep loopt achter:
● Digital Leaders: vijf procent
○ Digitale transformatie is in diverse vormen ingeworteld in het DNA van het bedrijf
● Digital Adopters: veertien procent
○ Beschikken over volwassen digital plannen, investeringen en innovaties
● Digital Evaluators: 34 procent
○ Omarmen digitale transformatie voorzichtig en geleidelijk. Plannen en investeren voor de toekomst
● Digital Followers: 32 procent
○ Zeer weinig digitale investeringen, zijn bezig met voorlopige plannen voor de toekomst
● Digital Laggards: vijftien procent
○ Hebben geen digital plan en er zijn geen initiatieven en investeringen in die richting
Digitaal reddingsplan
Dankzij de acute bedreiging van disruptieve partijen, zijn veel Nederlandse bedrijven op zoek naar oplossingen om hier mee om te gaan. Om hun digitale transformatie te versnellen,
● zegt 74 procent dat ze snel moeten kunnen beschikken over gecentraliseerde technologie voor hun bedrijf;
● heeft 72 procent plannen te investeren in IT-infrastructuur en digitale skills van het management;
● zal 75 procent zijn mogelijkheden voor softwareontwikkeling uitbreiden.
De belangrijkste plannen op het gebied van IT-investeringen voor de komende drie jaar in Nederland zijn (in volgorde van prioriteit):
1. Internet of Things-technologie
2. Ultra-high performance-technologie (bijv. gebruik van flash-technologie)
3. Analytics, big data en data processing (bijv. creëren van een datalake)
4. Next-generation mobile apps
Zo’n 26 procent van de Nederlandse bedrijven (36 procent wereldwijd) maakt inmiddels gebruik van een volledig digitale Profit & Loss-statement of werkt samen met start-ups bij het adopteren van een open innovatiemodel (46 procent). Sommigen (28 procent wereldwijd) hebben een spin-off van een deel van het bedrijf gedaan met de intentie eventueel ontbrekende skills binnen te halen middel overnames. Slechts zeventien procent wereldwijd meet het succes op basis van nieuwe octrooien die worden aangevraagd en bijna de helft (46 procent) integreert digitale doelen in de hele organisatie (in Nederland is dat 38 procent).
Softwareontwikkeling
"In de nabije toekomst zal elke onderneming softwareontwikkeling-expertise tot zijn core-werkzaamheden rekenen. Veel van deze bedrijven zullen nieuw zijn op de markt. Anderen, die de afgelopen twintig jaar zelf geen coderegel hebben geschreven, staan aan het begin van een enerverende reis. Nieuwe digitale producten en diensten stuwen de transformatie van de IT-infrastructuur, omdat bedrijven te maken krijgen met duizend keer zoveel gebruikers en duizend keer zoveel data," besluit Burton.