Veel organisaties lopen achter met digital marketing
7 oktober 2016 -
Progress heeft de resultaten bekend gemaakt van het onderzoek Digital Marketing Maturity: The Results Are In. Het merendeel van de deelnemers kwam uit op ‘gemiddeld’ op de schaal van digital marketing adoptie. Met deze schaal kunnen organisaties bepalen op welk voortgangsniveau zij zich bevinden met hun digital marketingactiviteiten.
Vooruitstrevende marketingorganisaties die hun systemen en processen hebben geïntegreerd en gestroomlijnd en data centraal kunnen analyseren vanuit verschillende klantinteracties, zijn de koplopers in digital marketing. Hierdoor is het voor deze organisaties eenvoudiger om digitaal te transformeren. Uit het onderzoek blijkt dat er nog veel actie nodig is om het juiste digital marketing-niveau te bereiken, want 80 procent van de respondenten geeft aan dat er handmatige processen vereist zijn om de systemen goed te laten werken. Deze conclusie bevestigt de bevindingen uit een eerder onderzoek van Progress, waarbij 62 procent van de respondenten aangaf de kop in het zand te steken wat betreft de digitale transformatie van de eigen organisatie.
Digitale processen veranderen klantervaring
"Technologieën evolueren en processen worden gedigitaliseerd, waardoor de rol van de marketing en klantervaringen veranderen. Of deze transformatie effectief zal zijn, is sterk afhankelijk van de digitale volwassenheid," zegt Svetozar Georgiev, Senior Vice President of Application Platforms, Progress. "Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat het noodzakelijk is dat organisaties hun systemen optimaliseren, integreren en automatiseren. Zij hebben hier een echt analyseplatform bij nodig om voordeel te behalen uit big data en zo de conversie te verhogen. Het doorvoeren van deze veranderingen helpt hen ook bij de ondersteuning van de digital business transformation-initiatieven."
De belangrijkste bevindingen van het onderzoek zijn:
Verdere integratie van systemen is nodig: Organisaties investeren in technologie om groei te realiseren, maar het is belangrijker dat zij die systemen benutten om een holistische visie van het bedrijf te creëren. Dat bepaalt uiteindelijk het succes. 63 procent van de respondenten heeft twee of drie systemen geïntegreerd in een batchproces, terwijl 60 procent hetzelfde heeft gedaan voor real-time integratie.
Handmatige processen zijn nog steeds de norm: 56 procent van de organisaties gaf aan dat enkele tot geen van hun marketing-systemen zijn geïntegreerd of gegevens delen. 80 procent meldde dat handmatige processen nodig zijn om de systemen goed te laten werken. Om het volgende volwassenheidsniveau van digital marketing te bereiken, moeten organisaties meer processen automatiseren en integreren om gegevens te delen die een 360-graden beeld van de klant tonen.
Analytics en Big Data niet optimaal benut: het gebruik van big data en analytics om gepersonaliseerde ervaringen te leveren en invloed uit te oefenen op de totale customer journey, is een belangrijk onderdeel van digital marketing. Uit de resultaten van de enquête blijkt dat de respondenten het belang inzien van analytics. Zo geeft 69 procent van de respondenten aan dat de rapportage van hun analytics-oplossing volledig geïntegreerd is en dat zij alle informatie op een gecentraliseerde plek kunnen inzien. Daarnaast geeft de meerderheid aan big data en analytics in te zetten om conversies te verhogen (87 procent) en om de effectiviteit van marketingprogramma’s te verbeteren (70 procent).