7 oktober 2016 -
21 procent van werkend Nederland eet zijn lunch regelmatig achter het bureau / op de werkplek. Iets meer dan de helft van alle werknemers legt elke dag zijn werk neer om te pauzeren, het laagste percentage van de onderzochte landen in Europa.
Dit blijkt uit het European Eating at Work onderzoek van Eurest, uitgevoerd door TNS onder 9.477 werknemers in tien Europese landen.
Lunchen met collega's
Op de vraag met wie er wordt geluncht, antwoordt 65 procent dat meestal met (bevriende) collega’s te doen. 25 procent van de werknemers zegt vaker met collega’s te willen lunchen. Er wordt gedacht dat dit helpt om de teamband te versterken. Een op de drie luncht meestal alleen, maar dit lijkt geen vrijwillige keuze. Remco Kokkelink, commercieel directeur bij Eurest: "Om de onderlinge band tussen collega’s te versterken en daarmee de teamprestaties te verbeteren, adviseren wij om een multifunctionele ruimte in te richten waar mensen niet alleen samen komen om te eten, maar ook meetings plannen of gewoon even ontspannen met een potje tafelvoetbal. U creëert hiermee als het ware het hart van de onderneming, waar mensen elkaar graag ontmoeten. Ook buiten de lunch om."
29 procent werkgevers bepaalt lunchpauze
Bij 71 procent van de Nederlandse bedrijven is de werknemer redelijk flexibel in het bepalen wanneer en waar er wordt geluncht; 35 procent kent überhaupt geen regels. De overige 29 procent geeft aan juist helemaal geen controle te hebben. Kokkelink: "In sommige gevallen zoals in winkels en fabrieken is het noodzakelijk om met roosters te werken. We adviseren wel om bij het indelen zoveel mogelijk rekening te houden met de wensen van werknemers. De lunchpauze is voor veel mensen een belangrijk rustpunt en een moment om op te laden voor de rest van de dag. Rekening houden met voorkeuren, draagt bij aan de productiviteit en inzetbaarheid van het personeel.?
Boterham onverminderd populair
De belegde boterham is in Nederland nog steeds het favoriete lunchgerecht, gevolgd door fruit, warme snacks en een kommetje soep. Ook in het merendeel van de andere Europese landen is de sandwich het populairst. In Nederland koopt zeventien procent de lunch in het bedrijfsrestaurant, maar het overgrote merendeel gaat voor de zelfgesmeerde bammetjes.