zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zes praktische tips om relaxter te leven

6 oktober 2016 - Loopt uw agenda regelmatig over en bent u vaak gestrest? Verlangt u ook naar een relaxter leven? Dan kunt u af en toe op vakantie gaan om bij te tanken en lekker te relaxen. Maar hoe fijn zou het zijn, als u gewoon hier in Nederland ook wat meer rust en ruimte zou kunnen ervaren in uw dagelijkse leven?

Volgens Gertrud de Witte van ESENZIA WerkgelukCoaching vergeleek Stephen Covey, auteur van onder andere ‘The 7 habits of highly effective people', 'onze' agenda wel eens met de volgende metafoor:


Als u een grote vaas heeft en u begint deze te vullen met zand, dan met grind, met kiezels en vervolgens keien, dan is de kans groot dat de keien er niet meer bij passen. Maar als u met de keien begint, dan pas de kiezels en het grind erbij gooit, dan zult u merken dat er ook best nog wel wat zand bij past.

Dingen die echt belangrijk zijn
Daarmee bedoelde Covey dat u eerst uw tijd en aandacht zou moeten besteden aan de keien in uw leven; zaken die echt belangrijk zijn voor u. Wie en wat zijn uw keien? Misschien is dat uw partner, uw kinderen, uw gezondheid, uw familie, vrienden, uw ontwikkeling, ambities of anders? Als u daar als eerste tijd voor inruimt, dan weet u zeker dat u tijd en aandacht heeft voor de écht belangrijke zaken in uw leven. En wat zijn uw keien als het om werk gaat? Wat heeft daar de prioriteit?
Vervolgens brengt u het volgende niveau van belangrijkheid in kaart: de kiezels. Ook hier kunt u weer een lijstje van maken. Hetzelfde doet u met het grind. En als laatste is er dan het zand, wat staat voor de minder belangrijke en nuttige dingen in uw leven. Dat is natuurlijk voor iedereen anders, maar voor Gertrud de Witte, zou dat zijn het nutteloos op de bank liggen zappen en niet echt naar iets kijken. Of achter een laptop of iPad op internet surfen en niet echt iets concreets zoeken. Beetje lummeltijd eigenlijk. Iets wat niet echt energie geeft. En helaas gebeurd dit ook wel eens onder werktijd. Dus kijkt u ook kritisch naar het indelen van uw werkuren.
Dus neemt u de tijd om als eerste voor uzelf uw keien in kaart te brengen en deze in te plannen; daarmee creëert u een hoop rust voor uzelf. Hieronder kunt u lezen wat u daarbij kan helpen:
Zes praktische tips om meer lucht in uw agenda te creëren:

Tip 1)  Ga voelen!
Wat uw hoofd allemaal wil en moet is vaak niet wat uw lijf wil en nodig heeft. Die houdt doorgaans van een veel rustiger tempo. Wat daarbij goed helpt is een aantal keren per dag even bij uzelf ‘inchecken’: even afdalen in uw lijf en u bewust worden hoe u zich voelt. Door dit even te benoemen voor uzelf, kunt u ook beter bepalen wat u op dat moment nodig heeft. Dan is het vervolgens natuurlijk wel belangrijk dat u daar dan ook naar handelt.
 
Tip 2)  Wees eerlijk over waar uw prioriteiten liggen
U wordt uitgenodigd voor een etentje maar eigenlijk voelt u dat u het liefst vanavond lekker thuis wilt blijven. Wees daar dan gewoon eerlijk over, daar is niks mis mee! ‘Ik wil nu even tijd voor mijn gezin’ is ook een reden. Ook op uw werk kunt u aangeven dat u niet altijd op stel en sprong iedereen te woord kan staan of helpen. Anders komt u nooit meer toe aan uw eigen taken.

Tip 3)  Me-time, oftewel ‘date met uzelf’!
Blok wekelijks een avond voor uzelf. Regel dat met het thuisfront. Zeker als u een drukke baan heeft en uw gezinsleven ook druk en hectisch is. Dan bent u alleen nog maar werknemer, partner van en vader of moeder van. En u dan? U heeft ook tijd voor uzelf nodig. Spreek die avond met elkaar af (uw partner kiest er ook een uiteraard) en gaat u iets energiegevends voor uzelf doen. Lekker naar de yoga, avondje sauna, uit eten en een filmpje met vriendinnen. Wat het ook is, even geen werk en geen huishouden of kids. Doe dit af en toe ook wat langer; een weekend of een week. Alleen of met vrienden of om juist nieuwe mensen te ontmoeten.

Tip 4)  Voed uw omgeving op
Leer uw familie en vrienden dat u altijd in bent voor een gezellig etentje of de film, maar dat u dat niet weken van tevoren al in uw agenda wilt zetten. Zo houdt u ruimte voor spontane afspraken. Hoe leuk is dat eigenlijk? Dat zijn ‘we’ een beetje verleerd in 'ons' drukke leventje. Zorgt u er dan wel voor dat uw agenda niet al steeds vol zit, want dan gaan die spontane afspraken natuurlijk niet lukken. Voedt ook uw collega's op het werk op, door bijvoorbeeld zelf uw agenda te beheren en niet anderen afspraken en vergaderingen in uw agenda te laten zetten.

Tip 5)  Neem een nieuw lievelingswoord: Misschien
Zet uw afspraken vanaf nu met potlood in uw agenda. Daarmee geeft u uzelf de ruimte om eventueel een afspraak te verzetten of zelfs af te zeggen. Soms komen er belangrijke zaken tussendoor, zoals werk of een ziek kind, waardoor het gewoon even niet gaat. Wees u er wel bewust van hoe u omgaat met ‘commitment’; u wilt uiteraard niet dat uw omgeving het gevoel krijgt dat u steeds uw afspraken afzegt.

Tip 6)  Doseer uw digitale activiteiten
De mobiele telefoon is altijd binnen handbereik, de iPad ligt standaard naast u op de bank, en de laptop op de keukentafel staat vaker aan dan uit. Veel beeldscherm, veel informatie, en dus veel prikkels. Niet echt bevorderend als u al gestrest bent. En de tijd die u eraan besteed, kunt u ook gebruiken om lekker een eind te gaan wandelen of live met één vriend of vriendin af te spreken. Probeer dan ook uw digitale tijd te beperken. Bijvoorbeeld door één keer per dag uw mail en uw Facebook te checken. Hoeveel mist u dan echt? Tijdens uw werk kunt u ook proberen uw mail maximaal één of twee keer per dag te lezen, dat geeft een hoop rust.

Hoe wilt u uw vaas vullen en wat gaat u daarbij helpen?

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Voorkom werkstress direct na uw vakantie
 Negen van de tien jonge vrouwen hebben stressklachten
 Nederlandse werknemers schieten in de stress
 Tijdsdruk en lastige klanten grootste stressfactoren op werkvloer
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10