zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Personeelsbestand financiële dienstverlening verder opgeschud

6 oktober 2016 - Het personeelsbestand van de financiële sector wordt opgeschud. Door enorme veranderingen qua technologie, regelgeving en de snel verschuivende verwachtingen van de klant, bestaat er een behoefte aan een ander soort medewerker.

Die heeft andere vaardigheden en beschikt over een innovatieve en flexibele werkinstelling. Banken en verzekeraars moeten daarop nieuwe manieren zoeken om medewerkers te rekruteren, te motiveren en te organiseren. Dat blijkt uit het nieuwe rapport 'The Power to Perform, Human Capital 2020 and beyond' van PwC.



Competitieve herpositionering
"Deze uitdagingen creëren een markt die enorme kansen biedt voor een competitieve herpositionering," zegt HR-specialist Robert Charlier van PwC. "De manier waarop een organisatie menselijk kapitaal bindt, ontwikkelt, beloont en behoudt, is van cruciaal belang bij de aanpak van uitdagingen en het benutten van kansen.'
Charlier: 'Er is nu veel aandacht voor de mensen die moeten vertrekken maar even belangrijk is het om aandacht te hebben welke vaardigheden nodig zijn bij bestaande
en toekomstige medewerkers. Hoe gaat de FS-industrie daarmee om? Lukt het hen om dit anders te benaderen?"
Financiële dienstverleners hebben onder meer te maken met kritische klanten en met snelle FinTech-start-ups die bestaande businessmodellen ontwrichten, zo stelt het PwC-rapport. Daarnaast worden ze geconfronteerd met druk van de financiële toezichthouders en met de druk van binnenuit om de kosten laag te houden. Daarnaast moeten ze ook nog maatschappelijk vertrouwen terugwinnen.

Stappenplan naar de toekomst
Het rapport formuleert zeven prioriteiten voor de FS-industrie:
1. Werk aan herstel van vertrouwen en de missie van de organisatie.
2. Ontwikkel dynamische planningsmodellen voor een flexibele personeelsbezetting.
3. Creëer digitale marktplaatsen en uitwisselingsplaatsen voor talent.
4. Werp een frisse blik op opleiding en ontwikkeling van vaardigheden (L&D).
5. Digitaliseer de werkplek ter stimulering van de productiviteit.
6. Integreer human capital analytics in belangrijke zakelijke beslissingen.
7. Kijk opnieuw naar beloningsmodellen - beloon de werkelijke bijdrage aan de waardecreatie van de onderneming.

Nieuwe manieren om mensen te (ver)binden
De huidige ontwikkelingen vragen ook nieuwe manieren om medewerkers aan te trekken. "Zo transformeert technologie de manier waarop mensen werk zoeken, ze organisaties beoordelen en waarop ze door mogelijk toekomstige werkgevers worden beoordeeld," zegt Charlier. "Werkgevers kunnen bijvoorbeeld denken aan het gebruik van gametechnologie voor werving, 'onboarding', maar ook voor het geven van feedback en de ontwikkeling van vaardigheden."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Risicomijdend gedrag vertraagt innovatie Financiële Dienstverlening
 Manager bij financiële instelling is origineel, creatief en intuïtief
 De financiële afdeling van de toekomst
 Betere afstemming CFO en CIO essentieel voor succesvolle financiële transformatie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10