zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vrouwen slimmer dan mannen… in het besparen van autokosten

29 september 2016 - Nederlanders brengen heel wat uren in hun auto door, zowel tijdens vakantieperiodes, als door woon-werkverkeer. Tango deed onderzoek naar het aantal kilometers dat Nederlanders gemiddeld per jaar afleggen, hoeveel geld zij hier per maand aan uit (denken te) geven en hoe zij proberen te besparen op hun autobezit.

Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse mannen gemiddeld meer kilometers rijden en dus hogere tankkosten hebben dan vrouwen. Ondanks het grotere aantal kilometers, doen zij minder moeite om de kosten van autobezit laag te houden.


 
Dertien procent tankt voor meer dan 200 euro per maand
Wat geven Nederlanders per maand gemiddeld uit aan hun brandstofkosten? Uit het onderzoek van Tango blijkt dat vier op de tien automobilisten denkt dat zij ongeveer tussen de 50 en 100 per maand aan benzine of diesel uitgeven. Mannen besteden gemiddeld 125 per maand aan brandstof en vrouwen gemiddeld 87 per maand; een verschil van 38. Daarbij geeft zeventien procent van de mannen aan dat zij meer dan 200 per maand uitgeven bij de pomp, tegenover acht procent van de vrouwen.

Nederlanders leggen gemiddeld 15.000 kilometer per jaar af
In vergelijking met andere landen is Nederland geen groot land, maar toch worden er per jaar flink wat kilometers gereden; zestien procent legt maar liefst tussen de 10.000 en 15.000 kilometer per jaar af met de auto. Mannen rijden aanzienlijk meer kilometers dan vrouwen per jaar; respectievelijk 16.500 en 11.500 kilometer. Zo legt 38 procent van de mannen gemiddeld meer dan 15.000 kilometer per jaar af, terwijl 23 procent van de vrouwen aangeeft dit te doen. Twee keer zoveel vrouwen (vijftien procent) geven aan minder dan 5.000 kilometer per jaar te rijden als mannen (zeven procent). 

81 procent probeert zo goedkoop mogelijk te tanken
Mannen rijden gemiddeld meer kilometers per jaar en besteden logischerwijs meer euro’s aan tanken per maand. Toch blijkt dat mannen hierdoor niet meer hun best doen dan vrouwen om te besparen op brandstofkosten; 77 procent van de mannen zegt dit te doen, tegenover 84 procent van de vrouwen. Uit het onderzoek blijkt dat vrouwen over het algemeen ook meer bewust proberen te besparen op hun autokosten dan mannen. Hoe proberen Nederlanders te besparen op de kosten van hun autobezit? 
 
  • 81 procent zegt "Ik probeer zo goedkoop mogelijk te tanken"
    (Vrouwen: 84 procent en mannen 77 procent)
  • 73 procent zegt "Ik probeer altijd zo snel mogelijk door te schakelen en in een hoge versnelling te rijden, zodat ik minder brandstof verbruik"
    (Vrouwen 74 procent en mannen 72 procent)
  • 60 procent zegt "Ik probeer mijn auto niet zwaar te beladen en zorg dat de bandenspanning goed is, zodat ik minder brandstof verbruik"
    (Vrouwen 59 procent en mannen 60 procent)
  • 48 procent zegt "Ik maak mijn auto zelf schoon, in plaats van deze door de autowasserette te laten schoonmaken"
    (Vrouwen 52 procent en mannen 44 procent)
  • 35 procent zegt "Ik heb de goedkoopste autoverzekering afgesloten"
    (Vrouwen 34 procent en mannen 36 procent)
  • Vijftien procent zegt "Ik doe het onderhoud aan mijn auto niet bij een onderhoudsbedrijf, maar zelf of ik laat het door een familielid doen"
    (Vrouwen zestien procent en mannen dertien procent)

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Miljoenste pechmelding onderstreept hoge autokosten
 Nederlandse automobilist onderschat autokosten
 Organisaties maken structureel kwart minder autokilometers
 Fiscale discriminatie 25 procent-bijtellingsrijders vanaf 2017
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10