Menselijke en digitale innovatie hard nodig bij ledenorganisaties en verenigingen
29 september 2016 -
Als gevolg van de toenemende digitalisering ontstaan er kansen voor organisaties zonder klanten om op nieuwe manieren de relatie met leden aan te gaan en waarde toe te voegen binnen deze relatie. Een Customer Engagement-strategie helpt ledenorganisaties en brancheverenigingen om de nieuwe relatie goed in te vullen.
Hiervoor moet de branche inzetten op twee ontwikkelingen: de transformatie richting een digitaal businessmodel, met behulp van IT, en de transformatie richting een klantgerichte organisatie, met behulp van menselijke emotie. Dit stelt CRM Partnersin het eBook ‘Customer Engagement voor ledenorganisaties’.
Extreme klantgerichtheid
Customer Engagement is een filosofie van de klantrelatie die uitgaat van een extreme vorm van klantgerichtheid en service, waarbij een wederzijdse betekenisvolle en persoonlijke relatie wordt nagestreefd. Echter, doordat het contact met leden steeds vaker digitaal van aard is, wordt het persoonlijke klantcontact steeds waardevoller. Ledenorganisaties zullen goed moeten nadenken hoe zij het menselijke en digitale aspect strategisch inzetten om hun leden optimaal te bedienen. Het is voor verenigingen belangrijk om te investeren in een goede klantrelatie, die zowel sterk is op persoonlijk als op digitaal vlak. Met deze investering in Customer Engagement kunnen zij een stevige, betekenisvolle en persoonlijke relatie opbouwen waardoor tevreden leden, betrokken leden worden die loyaal zijn en optreden als ambassadeur.
Ambassadeurs
Peter Drost, verantwoordelijk voor het MembersLab bij CRM Partners: "In de consumentenmarkt timmert men al een tijdje hard aan de weg om het hart van de klant te veroveren. Juist die extreme klantgerichtheid zorgt ervoor dat de lat hoog ligt in de ledenbranche. Wanneer u slimme en makkelijke technologie combineert met menselijke emotie heeft u de ingrediënten in huis om van leden ambassadeurs te maken. Benieuwd of u dit al onder de knie hebt? Doe dan de Customer Engagement-test."