Nederland opnieuw Europees koploper zuinige auto’s
26 september 2016 -
Uit de nieuwste uitgave Mobiliteit in Cijfers van BOVAG en RAI Vereniging blijkt dat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in Nederland vorig jaar slechts 101 gram per kilometer was. Daarmee was ons land voor het derde jaar op rij koploper in Europa.
Dit terwijl buurland België in de Europese middenmoot bivakkeert en Duitsland zelfs in de kelder. De Nederlandse cijfers tonen het grote effect van de fiscale veranderingen per 1 januari; in het lopende jaar 2016 ligt de gemiddelde CO2-uitstoot namelijk alweer op 110 gram per kilometer.
Bijtellingstarieven
Voor zeer zuinige auto’s, al dan niet met stekker, die in 2015 op kenteken werden gezet, golden nog bijtellingstarieven van 7 of 14 procent, waarvan de berijder tot maximaal vijf jaar na registratiedatum gebruik mag maken. Vele van deze auto’s werden pas in de loop van 2016 uitgeleverd aan daadwerkelijke eindgebruikers, maar staan dus wel geregistreerd in 2015. Naast 4 procent bijtelling voor vol-elektrische auto’s, geldt dit jaar voor de allerzuinigste modellen een bijtellingstarief van 15 procent en voor onzuinigere auto’s 21 of 25 procent. Vanaf 2017 zijn er nog maar twee tarieven: 4 procent voor vol-elektrisch en 22 procent voor alle overige modellen. De verwachting is dat eind dit jaar nog een run zal ontstaan op de auto’s die nog voor 15 procent bijtelling in aanmerking komen.
België en Duitsland veel onzuiniger
Sinds 2010 is de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in Nederland gedaald van 136 gram naar 101 gram per kilometer in 2015. Portugal, Denemarken en Griekenland volgden vorig jaar met gemiddeld 106 gram, maar na afschaffing van de grote fiscale voordelen is de vraag of Nederland dit jaar überhaupt nog een plek in de Europese top-3 gaat innemen. Saillant is dat buurland België in 2010 met 133 gram CO2 per kilometer beter scoorde dan Nederland, maar afgelopen jaar met 118 gram slechts een Europese middenmoter was. De Duitsers komen van 151 gram in 2010 en stonden ook vorig jaar nog in de kelder van de Europese ranglijst met gemiddeld 128 gram CO2 per kilometer. Alleen Oost-Europese en Baltische staten scoren slechter dan de Oosterburen. Aangezien CO2 zich niet aan landsgrenzen houdt, benadrukt deze lijst volgens BOVAG en RAI Vereniging het belang van Europees bronbeleid. Door bovenmatig nationaal fiscaal beleid is de afgelopen jaren in Nederland de automarkt bovendien ernstig verstoord. Exemplarisch daarvoor is dat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s die in december 2015 werden geregistreerd, op 83 gram per kilometer lag, terwijl dat in januari 2016 -na de fiscale wijzigingen- 113 gram was.