zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Organisaties maken structureel kwart minder autokilometers

26 september 2016 - Een structurele verandering in het reisgedrag van medewerkers teweegbrengen? Uit recent onderzoek van Urgenda blijkt dat de Low Car Diet-wedstrijd hiervoor zorgt. Topbestuurders en medewerkers die meededen aan de 2014-editie blijken twee jaar na de wedstrijd structureel een kwart minder auto kilometers te maken. 

Mobiliteitsexpert Geert Kloppenburg presenteerde donderdag de bevindingen tijdens het Springtij Forum op Terschelling.


Uit de eerste resultaten van de enquête, uitgevoerd in samenwerking met LuTz Consulting, blijkt dat de Low Car Diet-wedstrijd beklijft. "Ik hoorde het vaker: ‘leuk, zo’n wedstrijd, maar wat blijft er nou hangen?’ Eindelijk kunnen we daar antwoord op geven," zegt projectleider Geert Kloppenburg van Urgenda. "Het is meer dan een groene actie, het boekt resultaat en blijft hangen." Dit blijkt ook uit de cijfers. Zo reizen de deelnemers twee jaar na dato 60 procent meer per trein, maken ze 50 procent meer fietskilometers en reizen ze in totaal vijftien procent schoner dan voor de wedstrijd, mede doordat ze bijna een kwart minder auto zijn gaan rijden.
 
Ongeëvenaarde cijfers
Het onderzoek is uitgevoerd onder Low Car Diet-deelnemers van organisaties waaronder PGGM, SNS Bank, Unilever en Achmea die meededen in 2014. "Deze cijfers zijn ongeëvenaard," zegt Kloppenburg over het succes van de gedragscampagne. "De verandering naar schoner reizen heeft er concreet voor gezorgd dat de CO2-uitstoot van 168 gr CO2/km naar 144 gr CO2/km is gegaan. Stel je de potentie eens voor als je van 3000 deelnemers eens naar 30.000 en verder gaat. Er zitten dagelijks acht miljoen mensen in de auto, dus de potentie om te laten ervaren en proberen is enorm."
 
De potentie in mobiliteit
In Nederland is personenvervoer goed voor ruim twintig procent van de totale CO2-uitstoot (CBS) en bij grote dienstverlenende bedrijven zorgt mobiliteit voor een CO2-uitstoot tot wel 80 procent van het geheel. In Nederland liggen we bovendien ver achter op het beoogde SER-akkoord doel op mobiliteit (Voortgangsrapportage 2015) en kennismaken met andere reismogelijkheden is een zeer effectief middel om aan deze doelen bij te dragen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Veelrijder heeft meeste voertuigkennis
 Leaserijders wisselen minder vaak van auto
  V40 meest populaire leaseauto onder vrouwen
 Acht vragen en antwoorden over zakelijk autodelen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10