zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Middengroep arbeidsmarkt kwetsbaar

23 september 2016 -  Werkgevers en werknemers wapenen zich maar mondjesmaat tegen het dreigende banenverlies onder de middengroep op de arbeidsmarkt. Eerder onderzoek van Oxford University wees uit dat circa 47 procent van de banen in de VS bedreigd wordt.

In Nederland staan volgens onderzoek van Deloitte mogelijk twee tot drie miljoen banen op de tocht. Het is weliswaar zo dat overheden, werkgevers en werknemers de kwetsbaarheid van deze groep voor ontwikkelingen als robotisering, automatisering en het verplaatsen van banen naar landen waar arbeid goedkoper is, meer en meer onderkennen. Echter, ondanks de urgentie van het probleem wordt er nog te weinig actie ondernomen.


 
Druk
Dit blijkt uit recent onderzoek van het lectoraat Employability van Zuyd Hogeschool onder 158 Limburgse organisaties (Bron: Lectoraat Employability Zuyd / ROA Maastricht University, 2016). Het onderzoek laat zien dat 31 procent van de organisaties de druk op de middengroep – mensen met een middelbaar inkomen en een modaal salaris – door robotisering, automatisering en het verplaatsen van banen herkent. Echter, 34 procent van de organisaties geeft aan deze tendens niet of nauwelijks te herkennen. Bovendien blijkt uit interviews met HR-professionals en leidinggevenden dat gerichte actie veelal achterwege blijft.

Vroegtijdig sturen
Het beeld wordt bevestigd door recente gesprekken met diverse andere betrokkenen uit uiteenlopende sectoren. Voor het Lectoraat Employabilty is dit reden om de dialoog met betrokken organisaties verder aan te gaan om tot een vermindering van het probleem te komen. "Als je de employability van deze medewerkers wilt vergroten, als je wil werken aan nieuwe competenties en kwalificaties dan moet daar vroegtijdig op gestuurd worden, en niet als het al te laat is," aldus dr. Jol Stoffers, lector Employability bij Zuyd Hogeschool.

Competenties en vaardigheden
Bedrijven en werknemers hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om zich te wapenen en te werken aan employability. Dat kan onder meer door her-, bij- en omscholing. Stoffers: "Dit alleen is niet zaligmakend, maar niets doen is geen optie. Werknemers doen er goed aan hun competenties en vaardigheden te blijven ontwikkelen. Dit helpt hen om een switch te kunnen maken of om toegevoegde waarde te blijven leveren. Dat is niet eenvoudig, maar wel noodzakelijk. Wat hierbij van belang is, is dat men zich niet alleen bewust wordt van het probleem maar dat men daadwerkelijk actie onderneemt. Dit geldt voor bedrijven én medewerkers."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijftigplussers positief over kansen arbeidsmarkt
 Werkzoekende ziet slechte aansluiting tussen opleiding en praktijk
 Nederlandse werknemers optimistisch over de arbeidsmarkt
 Mismatch arbeidsmarkt: vraag en aanbod lopen elkaar mis
 
 
reacties
 
Mado  |   | 
26-09-2016
 | 
17:18 uur
Dit is toch een altijd doorgaande ontwikkeling?
Door uitvindingen verandert de arbeidsmarkt en daar past de mens zich op aan, maar de gewone man is altijd iets te laat.

Gelukkig zal ik dat probleem niet zo snel hebben voorlopig.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10