zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zeven dingen waar ook uw medewerkers over praten (al denkt u van niet)

21 september 2016 - U probeert uw werk perfect te doen. Voert een open deur beleid. Vraagt geregeld om feedback. Moedigt uw medewerkers aan te vertellen wat ze echt denken. En dus denkt u dat u dit weet. Dit is niet zo, zo meldt Inc.com.

Oh ja, uw medewerkers praten wat af, maar niet tegen u – met name niet over de volgende dingen.


 
Hoeveel ze verdienen
Veel organisaties ontmoedigen medewerkers actief om met elkaar te praten over hun salaris. Er zijn zelfs bedrijven die hun werknemers contracten laten tekenen waarin staat dat ze niet met hun collega’s mogen praten over hun loon en secundaire arbeidsvoorwaarden. Dat maakt niet uit. Ze praten er toch wel over. De enige werknemers die dit niet doen zijn degenen die zich schamen voor hun salaris (omdat dit heel hoog of heel laag is). Ga er nooit van uit dat loonsverhogingen en bonussen onbesproken blijven en houd daar rekening mee als u ze toekent.

Hoeveel u verdient
U denkt misschien dat het uw medewerkers niet uitmaakt hoeveel u verdient. Het gaat ze tenslotte om een eerlijke beloning voor hun eigen werk. Toch? Niet dus. Alle werknemers praten over het salaris van hun baas. En dat van diens baas. Ze zijn benieuwd. Ze speculeren. Soms zoeken ze het zelfs uit. Waarom dit belangrijk is? Omdat de meeste mensen hun eigen vaardigheden en talenten hoger inschatten dan ze zijn. Omdat ze denken dat ze harder werken dan hun bazen. En het dus niet eerlijk vinden dat die veel meer betaald krijgen dan zijzelf. U kunt niet voorkomen dat ze praten over uw salaris, wel zo hard werken dat niemand uw toegevoegde waarde in twijfel trekt.

In welke auto u rijdt
Doet het er toe in wat voor auto u rijdt? Soms wel, want die auto kan een statement maken. Ga er niet van uit dat een dure auto uw medewerkers inspireert harder te werken. Vaker uiten ze juist weerstand tegen het feit hoe ‘goed’ de baas het heeft over de ruggen van ‘onderbetaalde’ werknemers. Weersta daarom de neiging om te praten over uw luxe vakantie, tweede huis, enzovoort. Tuurlijk, u heeft ze verdiend. Maar toch…

Waarom u een probleemgeval niet aan heeft gepakt
U weet over wie dit gaat. Die man die altijd te laat is. De man die altijd onder klusjes uit probeert te komen. De man die altijd de eer van andermans werk opstrijkt. Waarom hebt u dit figuur niet aangepakt, vragen zijn collega's zich af? Misschien heeft u dit wel gedaan. Misschien bent u er mee bezig. Maar misschien duurt het te lang. Doe er daarom alles aan om een vervelende situatie niet uit de hand te laten lopen. Zet u in om het werk een slecht presterende medewerker te verbeteren. Maar weet ook wanneer u hebt gedaan wat u kunt en het tijd is om knopen door te hakken.

Wat er gebeurt als uw deur gesloten is
Soms wordt een grote beslissing genomen (massa-ontslagen, een reorganisatie, bezuinigingen, enzovoort) maar wordt deze nog niet bekend gemaakt. Dat kan verstandig zijn, maar is dat niet altijd. Zodra uw mensen weten dat u ervan wist, maar niks hebt gezegd… vertrouwen ze u niet meer. En zodra dat gebeurt, is iedere gesloten deur een teken van naderend onheil. U kunt niet altijd alles vertellen wat u weet over ophanden zijnde beslissingen, maar u kunt wel zo open mogelijk zijn over de factoren die deze beslissingen beïnvloeden. Als de winst daalt, praat hier dan over lang voordat ontslagen noodzakelijk zijn. Als het goed gaat, praat hier dan over voor een uitbreiding of reorganisatie voor de deur staat. Geef uw medewerkers alle mogelijke informatie die ze nodig hebben over hun prestaties, de prestaties van de onderneming, de concurrentie, uw branche – dan maken ze zich geen zorgen meer over wat u bespreekt achter gesloten deuren. En als u dan een moeilijke beslissing moet nemen, dan zijn ze voorbereid en zullen ze er begrip voor hebben.

Wat ze echt dachten tijdens de vergadering
U heeft een vergadering. Problemen worden besproken. Zorgen gedeeld. Beslissingen genomen. Iedereen staat hier volledig achter. Er gaan dingen gebeuren.
Maar dan houden mensen de ‘vergadering na de vergadering’.  Ze bespreken zorgen die ze niet deelden tijdens het officiële gedeelte. Ze zijn het niet eens met een aantal beslissingen. Ga er nooit van uit dat u alles weet wat uw medewerkers denken en voelen. Dat is zelden het geval. Houd dus een vergadering – en spreek vervolgens nog een keer individueel met uw mensen af om er zeker van te zijn dat achter de besluiten staan of dat er dingen zijn die ze wel persoonlijk willen vertellen maar niet voor de hele groep.

Hoe u hun werk bemoeilijkt
Dit is wat er gebeurt: u komt langs om een praatje te maken. De werknemer moet stoppen met zijn werk om met u te kletsen – en als u weg bent loopt hij achter en moet hij extra hard werken om de verloren tijd in te halen. Werknemers willen best met u praten, maar ze hebben ook werk te doen. En daardoor hebben ze vaak geen tijd om met u aan te pappen. Als uw mensen fysiek werk doen, help ze dan tijdens het praten. Ten eerste zullen ze de hulp waarderen, ten tweede verloopt het gesprek minder geforceerd. Doen uw mensen kantoorwerk, kies uw gesprekslocaties en -momenten dan met zorg. Spreek ze pas aan als ze niet net druk bezig zijn, bij de koffiemachine bijvoorbeeld.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Salaris bespreken met collega’s steeds minder taboe
 Vier tips om te zorgen dat mensen naar elkaar luisteren in een vergadering
 Talentmanagement, van papier naar praktijk
 ´Gebaren zeggen ook van alles´
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10