zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Woon-werkverkeer beďnvloedt de productiviteit zeer negatief

15 september 2016 - Een groot deel van de professionals wereldwijd geeft aan dat hun dagelijkse woon-werkverkeer een negatieve invloed heeft op de productiviteit. Dat blijkt uit recent onderzoek van Regus. Reistijd wordt niet gezien als productieve werktijd, maar ook niet als privé-tijd om te kunnen ontspannen.

Het woon-werkverkeer staat vooral nuttige of leuke activiteiten in de weg. Van de bijna 40.000 deelnemers aan het onderzoek van Regus geeft 37 procent aan dat het woon-werkverkeer ervaren wordt als nutteloze tijd, terwijl 27 procent zegt echt een hekel te hebben aan het forenzen. Het wordt gezien als een ‘verspilling’ van waardevolle tijd. Dit betekent dat meer dan de helft van de professionals wereldwijd het woon-werkverkeer veel productiever zou kunnen gebruiken.


 
Belangrijkste bevindingen van het onderzoek:
 
  • Een minderheid van de professionals wereldwijd (zeventien procent) beschouwt woon-werkverkeer als nuttige werktijd, terwijl een meerderheid vindt dat het een verspilling van werktijd en privé-tijd is.
  • Het wordt tijd dat bedrijven een einde maken aan forenzen en werknemers helpen om tijd vrij te maken die ze kunnen besteden aan productieve werktijd of vrije tijd.
  • Negentien procent van de professionals beschouwt reistijd als privé-tijd, omdat ze bijvoorbeeld tijdens het reizen kunnen lezen of het nieuws kunnen bijhouden op hun smartphone.

Anders werken
Jessika van Veen, algemeen directeur Regus Nederland: "Het woon-werkverkeer neemt toe en daarom is het jammer dat de meerderheid van de werknemers hun dagelijkse woon-werkverkeer blijkbaar ervaart als negatieve invloed op de productiviteit. Zij zouden deze tijd liever gebruiken voor privé-bezigheden. En terecht. Van professionals over de hele wereld wordt verwacht dat ze altijd beschikbaar en online zijn, maar in werkelijkheid is er een veel groter en subtieler probleem dan niet altijd een smartphone bij de hand hebben: het dagelijkse woon-werkverkeer. Slimme bedrijven doen er goed aan om te borgen dat werknemers voldoende tijd kunnen besteden aan hun werk maar ook aan hun prive-leven door ze anders te laten werken."
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 E-bike van de zaak biedt uitkomst voor woon-werkverkeer
 Laat de zelfrijdende auto maar komen
 Werknemer wil kortere reistijd
 File veroorzaakt ook leed op de werkvloer
 
 
reacties
 
peter zzp-boekhouder  |   | 
15-09-2016
 | 
10:00 uur
Jessika zegt wijze woorden. Het management in bedrijven is ook al langer op de hoogte. In veel bedrijven heerst nog een angstcultuur. Een sfeer van controle. Terwijl ik ervan overtuigd ben dat als mensen meer thuis of op flexibele werkplekken kunnen werken/inloggen ze ook productiever zijn. Als ze tussendoor even hun kind opahlen geeft dat alleen maar energie om daarna weer aan het werk te gaan. Grotere bedrijven hebben liever dat personeel lang bij het koffiezetappraat staat of in het rookhok bivakkeert in plaats van dat ze thuis of op een dependance dichterbij huis werken. Reizen vreet ook energie, rennen naar de bus, vliegen naar de trein, ov-chip bij de hand, bezweet op kantoor komen. Het vraagt een andere manier van denken bij het management, daar ligt de bal.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10