zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Groei supermarktomzet augustus 2016

12 september 2016 -  De supermarktomzet is in augustus met 1,9 procent gestegen van 3,17 miljard (augustus 2015) naar 3,23 miljard euro  (augustus 2016). Dat meldt Gfk. In de eerste acht maanden van dit jaar is de supermarktomzet met 2,2 procent gestegen naar 23,08 miljard euro (22,58 miljard t/m augustus 2015).

Van de totale supermarktomzet werd dit jaar 4,4 procent op zondag gerealiseerd, wat uitkomt op 1,5 miljard euro. Er is een groot verschil zichtbaar tussen de districten als het gaat om het zondag aandeel, vooral tussen de drie grote steden (hoog zondag aandeel) en het Noorden (laag zondag aandeel). Het omzetaandeel van de zondag stijgt sinds 2008 in alle regio's. In de drie grote steden stagneert deze groei.



Stijging omzetgroei augustus
Per kassabon werd er in augustus 0,2 procent meer afgerekend (21,90 euro in augustus 2016 en 21,85 in augustus 2015). Maar door een stijging van het aantal bezoeken aan de supermarkt (+1,7 procent) laat de omzetgroei in augustus een grotere stijging zien ten opzichte van de maanden daarvoor (juni +0,8 procent en juli +0,2 procent).

Omzetaandeel zondag groeit
Het zondag aandeel groeit doordat steeds meer huishoudens (bijna zeven op de tien) vaker boodschappen doen op zondag (9,1 keer per jaar). In elke fase van de gezinscyclus is jaarlijks sinds 2008 een stijging van het zondag aandeel zichtbaar. Jongeren maken relatief het meest gebruik van de zondagopening. Bij de jonge alleenstaanden is dit aandeel afgelopen jaar echter niet gestegen en bij de gepensioneerden blijft het aandeel, ondanks de stijging, beperkt.

Lager omzetaandeel van de vrijdag & zaterdag
Door de groei van de zondag omzet is het omzet aandeel van de vrijdag en zaterdag afgenomen (46 procent in 2012 en 42,6 procent in 2015). De vrijdag en zaterdag zorgen nu voor 42,3 procent van de omzet (46 procent in 2012).

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Aandeel multichannel shopper groeit gestaag
 Albert Heijn populairste werkgever voor startende jongeren
 Supermarkten doen goede zaken
 Omzet eigen merken supermarkt stijgt tijdens Paasweek
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10