Millennial overtuigd van zichzelf in zoektocht nieuwe baan
8 september 2016 -
Bij het zoeken naar een nieuwe baan weet 50 procent van de Nederlandse millennials precies wat hij zoekt en 60 procent is ervan overtuigd dat hij de gewenste baan ook zal vinden. 70 procent zegt de online plekken te kennen waar ze moeten zoeken om een nieuwe baan te vinden, een kwart zegt dit echter niet te weten.
Zoeken naar een baan gebeurt in het merendeel van de gevallen via vacaturesites (65 procent), bedrijfswebsites (44 procent) of zakelijke social media als LinkedIn, Xing of Glassdoor (31 procent). Ook worden werkgevers rechtstreeks benaderd (32 procent) en worden online zoekmachines (31 procent) en print media gebruikt (24 procent). Dat blijkt uit het World of Work onderzoek van Monsterboard onder 4.114 werknemers in Europa.
Headhunters
Bijna 40 procent van de Nederlandse millennials uit het onderzoek wordt een tot vijf keer per jaar benaderd door een headhunter of recruiter van een bedrijf. Gian Zandonà, managing director van Monsterboard: "Headhunters benaderen millennials meestal voor een baan in de branche waarin ze al werkzaam zijn. Opvallend is echter dat een derde van de millennial doelgroep bij het wisselen van een baan op zoek zou gaan naar een geheel andere functie in een ander bedrijf of zelfs in een andere sector."
Goed inlezen helpt u verder in sollicitatie
Gian Zandonà, managing director van Monsterboard: "Millennials weten precies wat ze willen en ze lijken ervan overtuigd dat ze ook weten hoe ze dat moeten bereiken. Maar om datgene wat ze voor ogen hebben ook te kunnen verkopen in een sollicitatiegesprek, is het van belang dat zij zich heel goed voorbereiden. Ze moeten zich inlezen in een bedrijf en hierop anticiperen in een gesprek. Als u goed over de bühne kunt brengen in een gesprek waarom u bij dat bedrijf wilt werken, dan hebt u vast een goede start in een sollicitatieprocedure. En zo zijn er nog veel meer handige adviezen. Millennials moeten vooral niet schromen om hulp te vragen aan mensen uit hun omgeving of om online en bij experts advies in te winnen."
Top acht van mensen die millennials raadplegen bij sollicitaties:
Professionele loopbaancoach (35 procent)
Voormalige collega (27 procent)
Recruitment consultant (26 procent)
Partner/echtgenoot (24 procent)
Huidige collega’s (22 procent)
Beste vrienden (negentien procent)
Ouders (veertien procent)
Leraren school/universiteit (acht procent)
Hoewel ouders bij sollicitaties niet de belangrijkste adviesgevers zijn, geeft 30 procent van de millennials wel aan dat hun ouders grote invloed hebben gehad op hun carrière of een groot voorbeeld zijn voor de persoon die ze nastreven te zijn.