zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Uitzendbranche zet extra in op taal

6 september 2016 - Zonder taal-, reken- en digitale vaardigheden kost het extra inspanning om te kunnen functioneren in de samenleving en dus ook op de werkvloer. Ook in het databestand van de uitzendorganisaties zitten mensen die de Nederlandse taal onvoldoende beheersen in woord en geschrift.

 Minder-taalvaardige uitzendkrachten missen daardoor mogelijk informatie, begrijpen minder goed de werkinstructies en lopen vaker een veiligheidsrisico. Mede hierdoor kunnen zij zichzelf minder goed ontplooien in hun werk en zijn minder goed in staat scholing te volgen en dit met een positief resultaat af te ronden. Daarnaast past investeren in taal in het kader van goed werkgeverschap binnen het binden en boeien programma van uitzendorganisaties. Het vergroten van de taalvaardigheid leidt tot betere kansen op de arbeidsmarkt, grotere tevredenheid en motivatie en zorgt voor een betere binding tussen uitzendkracht en uitzendorganisatie.



Inzetten van de extra actielijnen
Als ambassadeur van het Taalakkoord heeft STOOF, samen met het Ministerie van SZW, de Stichting Lezen en Schrijven en uitzendorganisaties extra actielijnen uitgezet hetgeen enerzijds bijdraagt aan het herkennen en bespreken van het niveau van de taalvaardigheid van uitzendkrachten door intercedenten (bewustwording) en anderzijds kunnen gratis taaltrainingen worden aangeboden aan uitzendkrachten (employability).

Ambitieuze acties
Tijdens de week van de alfabetisering worden er tal van activiteiten bij de uitzendorganisaties uitgezet, wat zal leiden tot het in kaart brengen van de taalvaardigheid van honderden uitzendkrachten en het aanbieden van een passende (leer)oplossing:
- Bij twee uitzendorganisaties worden uitzendkrachten als ook de vaste medewerkers van het inlenende bedrijf gescreend op taalvaardigheid.
- Er worden workshops georganiseerd, waarbij het herkennen van laaggeletterdheid door intercedenten en HR-managers van inlenende bedrijven centraal staat.
- Een landelijke campagne wordt uitgevoerd welke tot doel heeft dat intercedenten zich bekwamen als taalambassadeur zodat de uitzendkrachten de meest passende taalopleiding kan worden aangeboden.

Feiten in Nederland
In Nederland is een op de negen mensen in Nederland laaggeletterd, dat zijn 1,3 miljoen mensen tussen de zestien en 65 jaar. Van die 1,3 miljoen nemen 700.000 mensen deel aan het arbeidsproces en dan gaat het niet alleen over ongeschoolde medewerkers: bijna 40 procent van alle minder-taalvaardigen heeft een vmbo- of mbo 1-diploma. Ongeveer tien procent heeft een afgeronde opleiding mbo 2, 3 of 4. (Bron: Stichting Lezen en Schrijven)

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Minder jongeren werkloos
 Helft beroepsbevolking heeft goede arbeidsmarktkans
 Jonge werkgevers: werkloosheid omlaag door scale-ups
 Werkgevers: nu werkloosheid aanpakken
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10