2 september 2016 -
Structured data gaan op termijn een enorme impact maken op de arbeidsmarkt. Als gevolg van de groeiende inzet van structured data wordt de arbeidsmarkt steeds transparanter doordat ze het inzicht in de mismatch tussen vraag en aanbod vergroten. Dit zegt Joost Puite, online marketeer van Brunel.
Wat is structured data? Het betreft feitelijk computerdata waartussen dwarsverbanden worden gelegd waardoor het makkelijker wordt om complexe vragen te beantwoorden. Zo kan eenvoudig antwoord worden gegeven op een vraag als: "Waar kan ik, op weg naar mijn broer, een betaalbare witte wijn kopen die goed combineert met lasagna?". Door structured data krijg je het antwoord in een klik. Vroeger was het een onmogelijk te beantwoorden vraag. Alles wordt dus super transparant.
Skills
Zo ook op de arbeidsmarkt. Er zijn nu veel bedrijven die geen mensen met een bepaalde skill kunnen vinden en er zijn mensen die zichzelf skills aanleren waar helemaal geen vraag naar is. Of die thuis op de bank zitten omdat ze niet weten dat een bedrijf drie kilometer verderop juist op zoek is naar iemand met zijn of haar werkervaring. Dit soort situaties kunnen opgelost worden door meer inzicht in de mismatch tussen vraag en aanbod.
Kinderschoenen
Op dit moment staat structured data op de arbeidsmarkt nog in de kinderschoenen. Dit zal naar verwachting snel veranderen. Wie dan is achtergebleven ziet relevante websitebezoekers vertrekken naar de concurrent.