zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Musea steeds populairder alternatief voor duur pretpark

1 september 2016 -  In plaats van een duur kaartje voor het pretpark overwegen Nederlanders steeds vaker een museumbezoek. De top-50 van populairste dagattracties bestaat inmiddels voor een kwart uit musea. Hoewel plezier nog altijd voorop staat tijdens een dagje uit, wordt iets leren steeds belangrijker.

Toch blijft de Efteling het favoriete attractiepark en kan het zich de hoge entreeprijs blijven permitteren. Dit blijkt uit de vierde editie van het Dagattracties Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1.600 Nederlanders.


 
Andere opvallende conclusies uit het onderzoek:
 
  • Van Gogh Museum ontbreekt in top-50 van populairste dagattracties
  • Kleinere attractieparken hebben de beste prijs-kwaliteitverhouding
  • Burgers’ Zoo is de sterkste daler qua populariteit en Beekse Bergen de sterkste stijger
  • Amsterdams attractiebezoek kan de meeste groei verwachten
Top-tienvan dagattracties met de sterkste reputatie (+ positie in 2014) 
 
  • (1) Efteling
  • (2) Anne Frank Huis
  • (6) Rijksmuseum Amsterdam
  • (11) Safaripark Beekse Bergen
  • (5) Madurodam
  • (4) Dolfinarium
  • (7) Apenheul
  • (8) Artis
  • (10) Diergaarde Blijdorp
  • (15) Slagharen
  • Musea weten zich beter in de kijker te spelen van het grote publiek
    Van de dertien musea die nu in overweging worden genomen bij de selectie van een dagattractie zijn het Anne Frank Huis en het Rijksmuseum veruit favoriet. De waardering voor de dertien musea is hoger dan voor de gemiddelde dagattractie vanwege de uniekere bezoekerservaring en het informatieve karakter. 
    "Musea hebben zich in het afgelopen decennium tot gelikte tentoonstellingsfabrieken ontwikkeld. Met blockbustertentoonstellingen en mediagenieke acties trekken musea een steeds groter publiek. Het Rijksmuseum is hier erg bedreven in met bijvoorbeeld nu de veelbesproken Marten en Oopjen tentoonstelling. De komende presentatie van de T. rex bij Naturalis wordt waarschijnlijk ook een enorm succes," aldus merkadviseur Hendrik Beerda. 
     In de afgelopen zes jaar steeg de reputatie van NEMO, Naturalis en het Rijksmuseum vooral spectaculair. Respectievelijk met 57, twintig en elf procent. Tegelijkertijd stelt Beerda dat musea ook veel kunnen leren van de dagattractiewereld. "Vooral op kindvriendelijkheid scoren veel musea te laag. Ook moeten de bezoekersfaciliteiten, zoals de horeca, nog beter worden om van een museumbezoek een écht dagje uit te maken."
     
    Leerzaam dagje uit
    Musea die worden overwogen als leerzaam dagje uit (in volgorde van merkkracht, inclusief index)
     
  • Anne Frank Huis (100)
  • Rijksmuseum Amsterdam (93)
  • Het Spoorwegmuseum (77)
  • Nederlands Openluchtmuseum (71)
  • Naturalis (61)
  • Het Scheepvaartmuseum (61)
  • Archeon (56)
  • Aviodrome Lelystad Airport (53)
  • Zuiderzeemuseum (53)
  • NEMO (53)
  • Beeld en Geluid (45)
  • Museon (35)
  • Nederlands Watermuseum (11)
  • Van Gogh Museum ontbreekt in top-50 populairste dagattracties
    Opvallend is het ontbreken van het Van Gogh Museum op de ranglijst van populairste dagattracties. "Ondanks dat jaarlijks bijna twee miljoen mensen het museum bezoeken, denkt de gemiddelde Nederlander niet aan het Van Gogh Museum bij de keuze van een leerzame dagattractie," verklaart Hendrik Beerda. ’Net als een aantal jaren geleden nog het geval was bij het Anne Frank Huis ziet de Nederlander het Van Gogh Museum vooral als een bestemming voor de buitenlandse toerist. Er zijn dus nog volop groeikansen voor het museum in de binnenlandse markt.’  
     
    Efteling blijft populairste favoriete attractie, ondanks hoge entreeprijs
    Ondanks dat een gezinsuitje naar Kaatsheuvel als duur wordt ervaren, behoudt de Efteling zijn ijzersterke nummer één positie in de dagattractiemarkt. "De prijs is eigenlijk het enige punt waarover de consument iets te klagen heeft bij de Efteling," verklaart Beerda. "Op alle andere, belangrijke imagofactoren behaalt dit attractiepark topscores. Niet alleen wat betreft sympathie staat de Efteling bovenaan, maar ook op afwisseling, sfeer, horeca, vernieuwing en vriendelijkheid van het personeel. Kortom, de Efteling is voor de gemiddelde Nederlander veruit het leukste dagje uit."
     
    Kleinere attractieparken hebben de beste prijs-kwaliteitverhouding
    Waar met name de grote dagattracties als duur worden ervaren, bieden vooral de kleine attracties volgens de bezoeker veel waar voor hun geld. Sprookjeswonderland, dat in zijn totale imago als de vriendelijkste dagattractie van Nederland wordt beoordeeld, vindt men ook het vriendelijkst geprijsd. Van de grote attractieparken heeft Slagharen, dat jaarlijks een miljoen bezoekers ontvangt, de beste prijs-kwaliteitverhouding. 
     
    Dagattracties
    Dagattracties met de beste prijs-kwaliteitverhouding (+ index)
     
  • Sprookjeswonderland (100)
  • Zoo Parc Overloon (81)
  • Slagharen (78)
  • Continium (73)
  • Pretpark de Valkenier (69)
  • Amsterdams attractiebezoek kan meeste groei verwachten
    Sinds de vorige meting in 2014 is de populariteit van Burgers’ Zoo het hardst onderuit gegaan. In de top-50 daalde de Arnhemse dierentuin van de derde naar de zestiende plaats. ‘Vorig jaar meldde Burgers’ Zoo al een daling met bijna 400 duizend bezoekers. Zonder ingrijpende wijzigingen zal deze daling waarschijnlijk doorzetten.’, aldus Hendrik Beerda. Safaripark Beekse Bergen doet het juist bijzonder goed, met een stijging op de populariteitsladder van de elfde naar de vierde plaats. ‘Afgelopen jaar groeide het bezoekersaantal bij het safaripark al licht en in de komende jaren is een verdere groei te verwachten.’
     Vijf van de tien dagattracties met een aanzienlijke groeiverwachting is in Amsterdam gevestigd.  Bij De Efteling, dat jaarlijks al ruim 4,5 miljoen mensen ontvangt, is de groeiverwachting het hoogst. Ook de verwachte bezoekersstijging bij het Rijksmuseum is erg hoog. Andere, Amsterdamse dagattracties die een aanzienlijke groei kunnen verwachten zijn Artis, het Anne Frank Huis, NEMO en Madame Tussauds. 
     
    Top tien dagattracties
    Top-tien van dagattracties met de hoogste groeiverwachting (+ index; sterkste groeier=100) 
     
  • Efteling (100)
  • Rijksmuseum Amsterdam (81)
  • Walibi Holland (45)
  • Keukenhof (41)
  • Safaripark Beekse Bergen (37)
  • Artis (35)
  • Anne Frank Huis (34)
  • NEMO (31)
  • Madame Tussauds Amsterdam (31)
  • Beeld en Geluid (29)

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Efteling blijft sterkste merk in attractieland
 Efteling het sterkste merk
 Bedrijfsuitje: goede investering
 Negen dingen die u niet moet doen als u een bedrijfsuitje organiseert
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10