zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Jaap Blokker verkozen top Topman van het Jaar 2003

13 januari 2004 - Jaap Blokker, algemeen directeur van Blokker Holding, is gisteravond door de deelnemes van het Nationale Management Diner verkozen tot Topman van het Jaar 2003. De andere genomineerden waren Jan Aalberts (Aalberts Industries), Rijkman Groenink (ABN Amro), Peter Bakker (TPG) en Gerard Kleisterlee. Blokker wordt geroemd om de expansie die hij het bedrijf sinds de jaren zestig heeft laten doormaken. In 2002 boekte het concern een recordomzet- en winst.

Peter Verveen, directeur van Leen Bakker, nam de sculptuur namens Blokker in ontvangst uit handen van de Topman van het Jaar van 2002, Ad Scheepbouwer. Hij onthulde dat de recordresultaten van 2002 in 2003 naar verwachting overtroffen worden. Ook roemde hij de betrokkenheid van Blokker bij zijn medewerkers.



Drie etappes
De verkiezing Topman van het Jaar verloopt in drie etappes. In oktober 2003 konden directeuren en managers via de website Managersonline.nl en de tijdschriften FEM Business en Management View topmanagers voordragen voor de titel. De vijftien meest genomineerde personen zijn vervolgens voorgelegd aan een jury onder voorzitterschap van Daan van Lent, adjunct-hoofdredacteur van FEM Business. Deze jury presenteert vervolgens vijf genomineerden. De uiteindelijke winnaar wordt bepaald door de deelnemers aan het Nationale Management Diner, dat gisteravond werd gehouden in hotel Huis ter Duin in Noordwijk aan Zee.

Organisatie
De verkiezing Topman van het Jaar wordt georganiseerd door Managers Netwerk Nederland in samenwerking met het internetmagazine Managersonline.nl en het tijdschrift FEM Business. Vorig jaar werd Ad Scheepbouwer (KPN) de winaar. Hij werd voorgegaan door Karel Vuursteen (2001, Heineken), Cor Boonstra (2000, Philips), Cees van der Hoeven (1999), Kees Storm (Aegon, 1998) en Frits Goldschemding (1997, Randstad).

Familiebedrijf
Jaap Blokker is de eerste voorman van een familiebedrijf, dat de eretitel in de wacht sleept. De bestuursvoorzitter treedt weinig in de publiciteit en er is zelfs geen enkele foto van hem in omloop. Allen het magazine FEM Business beschikt over een foto, maar de copyrights daarvan liggen bij Blokker zelf. De bewuste foto mag dus niet worden afgedrukt. Wel heeft Blokker zich eens als stripfiguur laten afbeelden in één van de jaarverslagen van Blokker Holding.

Integratiebeleid
Jaap Blokker kwam niet zozeer met de resulaten van zijn bedrijf in de belangstelling als wel met zijn kritiek op het Nederlandse integratiebeleid. Zijn winkels en medewerkers hebben veel last van diefstal en overvallen. Veelal zijn hier volgens hem illegalen en andere allochtonen bij betrokken. De kritiek van Blokker werd door sommige sceptici als te zwart/wit beschouwd, hoewel hij vanuit de retailbranche veel bijval kreeg.

Recordomzet
Het gaat het Blokker-concern ondanks het economisch tij voor de wind. In 2002 draaide de retailer een omzet van bijna 1,5 miljard Euro. De De nettowinst nam in dat jaar met een derde toe tot 85 miljoen Euro. Volgens Peter Verveen van Blokker-onderdeel Leen Bakker worden die resultaten in 2003 overtroffen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10