zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tweedehands auto populair

11 augustus 2016 - Wie het afgelopen kwartaal op zoek was naar een auto, zocht zeer waarschijnlijk een occasion. Nederlanders hebben het afgelopen kwartaal massaal meer gezocht naar tweedehandsauto’s, zo blijkt uit cijfers van AutoScout24. Terwijl de vraag met 48 procent toenam, steeg het aanbod met twintig procent.

De grotere vraag naar tweedehandsauto’s zorgde ook voor een prijsstijging van acht procent. Dat blijkt uit de Marktmonitor van Q2 van AutoScout24, de grootste online portal voor gebruikte en nieuwe auto’s in Nederland. Ook zijn zij in de data gedoken voor de meest populaire modellen per segment.


"In totaal stonden er 511.388 occasions te koop en zijn er ruim 91 miljoen zoekopdrachten uitgevoerd in het tweede kwartaal van 2016," aldus Jurgen Vugts, algemeen directeur AutoScout24 Nederland.

Meer vraag naar sportauto’s
De vraag naar sportauto’s is met 49 procent gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar, terwijl er slechts vijgf procent meer sportauto’s te koop werden aangeboden. De gemiddelde prijs voor een sportauto op AutoScout24 is 46.716 euro en dat is een vijfde duurder dan een jaar geleden. Dit is de top vijf meest gewilde sportauto’s:

1.    Porsche 911
2.    Audi TT
3.    Porsche Boxter
4.    Mercedes-Benz SL-serie
5.    BMW Z-serie
 
Kleine auto: minst in prijs gestegen, vraag verdubbeld
De kleine auto, zoals een Volkswagen Polo (1), Opel Corsa (2), Seat Ibiza (3), Renault Clio (4) of Ford Fiesta (5), zijn van alle segmenten het minst in prijs gestegen, namelijk maar met één procent. Een kleine occasion wordt gemiddeld voor €8.909 aangeboden op AutoScout24. Het aanbod is met zestien procent gestegen, terwijl de vraag meer dan verdubbeld is (+128 procent). "Deze trend zagen we vorig jaar ook; de kleine auto blijft erg in trek en dat zal ook nog wel even zo blijven," aldus Vugts.
 
Meer vraag en aanbod bij midden- en hogere klasse occasion
Op zoek naar een midden- of hogere klasse occasion? Daarvoor betaalt een koper gemiddeld respectievelijk 16.169 en 21.381 euro. De BMW 3- en 5-serie zijn de meest geliefde modellen, gevolgd door de Audi A4 en A6. "Ook de Volvo V40 en V70 zijn veel gezochte occasions in dit segment, maar de Mercedes-Benz C- & E-serie doen het ook goed, aangezien zowel de vraag (85 procent) als het aanbod (zestien procent) zijn gestegen in deze segmenten," licht Vugts toe.
 
Mercedes-Benz S-serie populairste luxe occasion
Er is 70 procent meer gezocht naar luxe occasions en ook in de aanbodontwikkeling is een toename van veertien procent te zien. Gemiddeld wordt er 37.342 euro gevraagd voor een luxe occasion; een stijging van vier procent. Onderstaand de veelgevraagde luxe auto’s:
 
1.    Mercedes-Benz S-serie
2.    BMW 7-serie
3.    Audi A8 (zie foto)
4.    BMW 6-serie
5.    Mercedes-Benz CLK-serie
 
Vraag naar MPV’s verdubbeld
Vugts: "We zien duidelijk dat er het afgelopen kwartaal veel is gezocht naar MPV’s op AutoScout24. De vraag is namelijk met 103 procent toegenomen; een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. De MPV is dus weer erg populair in Nederland." Het aantal aangeboden MPV’s is gestegen naar 14.719 (+twaalf procent) en de gemiddelde prijs is van 12.431 naar €13.132 gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar; een stijging van zes procent. Dit is de top vijf meest gewilde modellen:
 
1.    Volkswagen Touran
2.    Opel Zafira
3.    Mercedes-Benz B-serie
4.    Renault Scenic
5.    Renault Espace

Toename aanbod SUV's
Zin om off-road te crossen met een grote SUV-wagen? Dan kiezen de meeste Nederlanders voor een BMW X5 , Porsche Cayenne of Volvo XC90. Het aanbod in dit segment is met een vijfde (19 procent) gestegen en ook de vraag is toegenomen (82 procent). Er is in het tweede kwartaal maar liefst 9.970.947 keer gezocht naar een SUV. De gemiddelde prijs in dit segment ligt rond de  27.000 en dat is een prijsstijging van acht procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

  V40 meest populaire leaseauto onder vrouwen
 Wordt de Franse occasion kampioen?
 Tweedehands automarkt: kleine occasion van vier jaar oud meest in trek
 Oudere klassieke auto steeds meer gewild
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10