zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Wat bedrijven kunnen leren van de Formule 1

11 augustus 2016 - Op het eerste gezicht lijken de Formule 1 en het bedrijfsleven twee compleet verschillende werelden. Toch vertonen ze veel overeenkomsten. Nieuwe ontwikkelingen zorgen voor nieuwe mogelijkheden – iets waar het Mercedes- en Red Bull-team in het huidige seizoen dankbaar gebruik van hebben gemaakt.

Dankzij hun goede planning en voorbereiding nemen ze momenteel vier van de zes topcoureurplaatsen in. Marco van Oosterhout, Managing Director van Anaplan Benelux, bespreekt vier lessen die bedrijven kunnen leren van Formule 1.



Een goede voorbereiding is het halve werk
Zowel bedrijven als Formule 1-teams zijn sterk afhankelijk van technologie. Voor het plannen van strategieën maken F1-teams gebruik van de allernieuwste ontwikkelingen op het gebied van data-analytics en modelling, wat tot verbijsterende nieuwe inzichten en data geleid heeft.
Volgens Van Oosterhout is planning voor bedrijven minstens zo belangrijk. "Personeel moet worden voorzien van middelen die een allesomvattend, real-time overzicht van de organisatie bieden, en die aangeven hoe economische en wereldwijde gebeurtenissen het bedrijf kunnen beïnvloeden. Daardoor krijgt een organisatie de flexibiliteit om snel te kunnen inspelen op nieuwe markten en kansen. Als u de plank misslaat, gaat de competitie aan kop."

Performancemangement loont
In mei 2016 – nadat Daniil Kvyat onder de maat bleef presteren – verving Red Bull hem door Max Verstappen. Het idee hierachter was om hem dit seizoen te laten inrijden, zodat hij in 2017 flink wat punten voor het team kon gaan winnen. Tegen alle verwachtingen in won Verstappen echter vrijwel direct na het tekenen van zijn contract de Grand Prix van Spanje, en werd hij op 2 juli 2016 tweede op het Silverstone-circuit.
"De coureurswissel bij Red Bull wijst op een slimme vorm van performancemanagement," zo stelt Van Oosterhout. "Kvyat voldeed niet aan de maatstaven, en Verstappen en Red Bull deelden een gezamenlijk verleden dat altijd goed was bevallen. Red Bull bood Verstappen – nadat hij aan het eind van zijn Toro Rosso-contract dreigde over te stappen – een contract aan tot 2019. Zo zouden zijn competenties, die wél overeenkomen met de organisatie, optimaal worden benut."
Van Oosterhout: "Een dergelijke wissel kan ook voor bedrijven een belangrijk besluit zijn. Om een bedrijf op succesvolle wijze te laten draaien, ontwikkelen en groeien, is het van belang dat de prestaties en competenties van het personeel overeenkomen met de visie en doelstellingen van het bedrijf in zijn geheel. Anders kan het bedrijf zomaar een teleurstellende kwalificatie tegemoet gaan ten opzichte van de competitie."

Neem beslissingen op basis van data
Winnen is een datawetenschap, geen kunst. Een F1-wagen heeft veel sensoren die de kleinste afwijkingen meten in alles, van bandenspanning en temperatuur tot en met brandstofniveaus en remmen. Deze honderden sensoren produceren enorme hoeveelheden data. Hierdoor zijn de betrokken modellerings- en planningsoplossingen die deze data moeten verwerken, enorm gegroeid in omvang en complexiteit.
De vooruitgang van technologische oplossingen opende ook een wereld aan mogelijkheden voor de planning en modellering van bedrijven – vooral in de zoektocht naar meer precisie en nauwkeurigheid. Volgens Van Oosterhout is inzicht dan ook essentieel: "Een markt is niet volledig in te schatten zonder op de hoogte te zijn van de eigen marktpositie. Dat is in het bedrijfsleven niet anders dan in de F1-wereld."

Reageer en pas aan
Plannen voor de lange termijn is belangrijk, maar ook op het onverwachte moet worden voorbereid. Zowel organisaties als F1-teams moeten zich weten aan te passen. "De combinatie van inzicht op basis van real-time data en de flexibiliteit om hier daadwerkelijk op te kunnen reageren, is de sleutel tot succes," zegt Van Oosterhout. Voor bedrijven houdt dit onder andere in dat de data die zij tot hun beschikking hebben, gebruikt wordt voor het voorspellen van markttrends.
"Het cloudtijdperk zorgde voor een oplossing," aldus Van Oosterhout. "De cloud biedt bedrijven namelijk een nieuw niveau aan organisatorische flexibiliteit. Door deze flexibiliteit worden nieuwe processen en technologieën op een snelle manier opgenomen in de bedrijfscultuur." Wanneer een bedrijf op de hoogte blijft van nieuwe IT-trends en -technologieën, kan het de juiste maatregelen treffen voor een flexibele aanpak van werkmethoden en bedrijfsstrategieën. Zij die er niet in slagen te innoveren, verliezen de race van de Mercedessen en Red Bulls van deze wereld.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hoe krijgt Max Verstappen zijn Porsche GT3 RS verzekerd?
 Succesformule bij organisatieveranderingen: maak organisatie wendbaar
 Betere prestaties personeel bittere noodzaak voor groei
 Wargame leert manager strategie formuleren
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10