Manager bij financiële instelling is origineel, creatief en intuïtief
10 augustus 2016 -
Managers in de financiële wereld zijn origineler, creatiever en durven meer op hun intuïtie te vertrouwen dan andere professionals. Dat blijkt uit een analyse van FBD Bankmensen onder 800 profielen en een analyse van de 80 meest belovende bankiers.
Opvallend is dat de uitblinkende managers over het algemeen meer durven te vertrouwen op hun authenticiteit, dan bijvoorbeeld accountmanagers en kredietanalisten.
Omgaan met verandering
De bancaire en verzekeringsbranche zijn dynamischer geworden, stelt Henk Kelder, directeur van FBD Bankmensen. "De financiële crisis is net voorbij en we worden nu geconfronteerd met nieuwe wetgeving en disruptieve concurrentie, onder meer uit de fintech-hoek. Managers bij financiële instellingen moeten op deze veranderende wereld kunnen anticiperen en creatief omgaan met nieuwe uitdagingen. Dat vraagt om andere managers dan voor de crisis."
Leiders op de voorgrond
Uit de data van de Bankmensen Academie komt ook een vertrouwd beeld over leiderschap naar voren. Managers bij financiële instellingen zijn namelijk ook ondernemender (6,8 procent), beter in het begeleiden van collega’s (16,6 procent), besluitvaardiger (7,1 procent) en durven meer op de voorgrond te treden (10,1 procent) dan financiële professionals in andere functies.
Henk Kelder: "Managers bij banken, verzekeraars en andere financiële instellingen zullen altijd de rest van het team moeten kunnen begeleiden en beslissingen durven maken. Duidelijke leiders brengen teams verder en zorgen ervoor dat organisaties kunnen groeien. We zien behoefte aan deze leiders en dragen bij aan hun ontwikkeling. Dat doen we onder meer met onze Bankmensen Academie, waar deze thema’s ook veel aandacht krijgen."
Samen klaar voor de toekomst
Dat er sinds de crisis een ander soort bankier in trek is, blijkt ook uit een analyse van de 80 meest belovende bankiers. De bankier van morgen lijkt namelijk consistent (73 procent), stressbestendig (72 procent) en zelfverzekerd (70 procent). Daarmee lijken ze nog beter voorbereid op de nieuwe omstandigheden.
Andere eigenschappen die ook in het oog springen van deze ‘top 80’: ze willen vaker iets gezamenlijk aanpakken (72 procent) of iemand begeleiden tijdens een gezamenlijk traject (68 procent). Hoewel er van leiders dus specifieke kwaliteiten worden verwacht, lijkt ook de meer platte organisatievorm zijn weg gevonden hebben naar de financiële wereld.
Grappig. Een detacheerder die zijn diensten (consultants) aanbiedt aan financiële instellingen trekt de conclusie dat ''managers uit diezelfde branche creatiever, origineler en intuïtief sterker zijn dan ander managers''. Klinkt toch een beetje als ''wij van WC Eend, adviseren...'' ;-). Maar ik kan de creativiteit in het genereren van: publiciteit wel waarderen!