9 augustus 2016 -
De supermarktomzet is in juli met 0,3 procent gestegen van Euro2,58 miljard (juli 2015) naar Euro2,59 miljard (juli 2016). Per kassabon werd er in juli een procent meer afgerekend (22,16 in juli 2016 en 21,94 euro in juli 2015). Door een daling van het aantal bezoeken is de omzetgroei in de maand juli echter beperkt (-0,7 procent).
In de eerste zeven maanden van dit jaar is de supermarktomzet met 2,3 procent gestegen naar 19,86 miljard euro (19,42 miljard t/m juli 2015). De omzetgroei neemt echter af gedurende het jaar. De groei was in het eerste kwartaal van dit jaar 2,9 procent en in het tweede kwartaal 2,2 procent. Voor heel 2016 wordt, op basis van 52 weken, een omzetgroei van 2,2 procent verwacht.
Multichannel shoppers
Het aantal multichannel shoppers (zowel online als fysiek boodschappen doen in supermarkt) is in het tweede kwartaal van 2016 gestegen naar 5,9 procent (3,5 procent in Q2 van 2015). In het tweede kwartaal van 2016 ligt het aandeel 70 procent hoger dan een jaar eerder. Multichannel shoppers hebben in het tweede kwartaal van dit jaar bijna 30 procent van hun bestedingen online besteld.
Daarnaast geven ze 22 procent meer uit aan het boodschappenpakket dan gemiddeld. Dit komt vooral de oververtegenwoordiging van welgestelde gezinnen binnen de multichannel shoppers.
De totale online omzet in de supermarkt is nog beperkt maar is in het tweede kwartaal van dit jaar gegroeid naar 2,1 procent.