Cruise control: slimmer parkeerbeheer in grote steden
9 augustus 2016 -
Onnodig oponthoud tijdens de reis is erg frustrerend, of u nu voor werk of privé reist. U kent het wel: verkeersopstoppingen, wegwerkzaamheden en ga zo maar door. Door al dat tijdverlies bereikt uw stressniveau al een hoogtepunt nog voor u op plaats van bestemming bent.
Uit onderzoek blijkt dat mensen ieder jaar 96 uur vaststaan in het verkeer in de stad. Laten we eerlijk zijn: dat is wel erg veel tijd. Maar het wordt nog erger. Wist u bijvoorbeeld dat een groot deel van de tijd niet tijdens het reizen, maar aan het eind van de rit wordt verspild? In dit artikel bespreekt Richard Harris, solutions director bij de Xerox International Transportation & Government Group, de huidige vervoersproblemen, als het gaat om parkeerbeheer aan de kaak en geeft hij inzicht in hoe dit aangepakt kan worden.
Parkeerproblemen
Harris "De infrastructuur van onze steden heeft grote invloed op ons gedrag, zowel tijdens de reis naar het werk toe als in onze vrije tijd. Infrastructuur bepaalt niet alleen hoe we onze dag invullen, maar beïnvloedt ook in grote mate onze keuzes op het gebied van onze werk- en woonomgeving. Uit belangstelling voor de dagelijks terugkerende problemen van reizigers, heeft Xerox onderzoek uitgevoerd in de negentien grootste Europese steden. Het doel? Het achterhalen van het reisgedrag en beoordelen hoe de ervaringen met vervoer verbeterd kunnen worden.
Uit ons rapport Keeping our cities moving blijkt dat parkeren een groot en nog altijd groeiend probleem is. Circa negen procent van alle bestuurders is dagelijks meer dan vijftien minuten kwijt met het zoeken naar een parkeerplaats. Dat lijkt niet veel, maar in de grotere steden zoals Londen en Parijs (waar respectievelijk twintig procent en negentien procent automobilisten zijn) is men bijna 30 minuten per dag kwijt aan het zoeken naar een parkeerplaats. Dan hebben we het nog niet eens over de parkeertarieven, die voor 42 procent van alle reizigers het grootste pijnpunt vormen.
Dat stadscentra groeien, hoeft niet automatisch te betekenen dat er steeds meer tijd en geld in parkeren moet worden gestoken. Maar doen we er niks tegen, dan beginnen veel mensen hun dag met stress, bouwt de financiële druk zich op en wordt de sfeer op de weg er niet prettiger op."
Waarom niet auto’s uit het straatbeeld laten verdwijnen?
Harris: "De vraag is natuurlijk waarom we anno 2016 nog altijd accepteren dat ons stadsleven in het teken staat van parkeerproblemen. Het antwoord luidt helaas dat vervoerssystemen in Europa geen goede alternatieven bieden.
24 procent van de deelnemers geeft aan dat de auto nog altijd de enige mogelijke vervoersoptie voor hen is. Dat zegt veel over de kwaliteit van het openbaar vervoer, dat juist tot minder verkeersopstoppingen zou moeten leiden. Respondenten noemen gemak en snelheid als de belangrijkste redenen voor hun vervoerskeuze. Reizigers geven ook nog altijd de voorkeur aan de auto voor het dagelijkse woon-werkverkeer. Meer dan driekwart (77 procent) blijft van mening dat de auto het snelste vervoersmiddel is om van A naar B te gaan. Zelfs de trein is minder snel om op plaats van bestemming te komen.
De auto krijgt de meeste waardering, wat betekent dat Europese steden betere parkeerfaciliteiten moeten bieden in en rond locaties zoals kantoorcomplexen, winkelcentra en andere populaire bestemmingen. Op de lange termijn moeten stadsontwerpers alternatieven bedenken die uiteindelijk voor gedragsverandering zullen moeten zorgen."
Wat kunnen we aan het probleem doen?
Harris: "Maar liefst 49 procent van alle stedelingen is het eens met de stelling ‘beter openbaar vervoer draagt bij aan het economische succes van mijn stad’. Het is duidelijk dat men minder afhankelijk wil zijn van de auto. Maar om dit te kunnen realiseren, moet er natuurlijk wel een alternatief beschikbaar zijn.
Hoe ziet zo’n alternatief er in de praktijk uit? Veel mensen zouden baat hebben bij een universele stadspas (zoals de OV-kaart) waarmee reizigers van trein, bus of tram kunnen wisselen zonder in de rij te hoeven staan of betalingen te hoeven doen. Een eenvoudig en klantvriendelijk OV-systeem, dat geldt voor alle vervoersmaatschappijen, zal meer mensen verleiden om voortaan met het openbaar vervoer te reizen.
Ook slimmer gebruik van data is van groot belang. Met de juiste technologie kunnen steden met real-time bezettingsdata flexibele betalingssystemen inzetten om simpelere en efficiëntere parkeermogelijkheden aan te bieden. Met behulp van verbeterde tracking-systemen, informatievoorziening en advies kunnen steden proactief inspringen op verkeersopstoppingen als gevolg van parkeerproblemen. Hierdoor kunnen de steden hun omzet vergroten en door middel van vraag en aanbod tarieven het gedrag van chauffeurs beïnvloeden.
Door goed na te denken over de verkeersinfrastructuur en gemeentes en regio’s te helpen om passende oplossingen te realiseren, kunnen we een einde maken aan de parkeerproblemen die nog te vaak voor frustrerende verkeersopstoppingen zorgen."