Digitale communicatie: handig maar niet altijd slim
8 augustus 2016 -
Digitale communicatievormen, zoals sms, app en e-mail, hebben ons leven oneindig veel makkelijker gemaakt, zij het ook nogal hectisch. Maar ze hebben ook een cultuur gecreëerd waarin we telefoongesprekken zijn gaan vermijden. Dit schrijf Dale Carnegie Nederland.
Er zijn zelfs meer en meer bedrijven die niet eens meer een telefoonnummer vermelden op hun website. Hun klantenservice verloopt dan puur via online formulieren en chat. Dit is immers goedkoper, de resultaten zijn beter meetbaar en de kans is kleiner dat de klant doorverbonden wordt met de verkeerde persoon.
Geen optimale klantrelatie
Digitale communicatie is echter niet altijd de beste oplossing. Zo leidt het vaak niet tot een optimale klantrelatie. In sommige gevallen wil de klant namelijk gewoon direct met een persoon praten, bijvoorbeeld om een lagere prijs te bedingen of om direct antwoord te krijgen op een dringende vraag. Lukt dit niet, dan haakt hij razendsnel af. Om die reden is het dus absoluut raadzaam de telefoon toch in ere te herstellen. Helemaal als u complexe producten of diensten verkoopt waarover de meeste klanten vragen hebben wat betreft hun persoonlijke situatie (denk aan auto’s of financiële producten).