zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Acht tekenen van giftige medewerkers

3 augustus 2016 - U kent de écht slechte werknemers wel: ze presteren slecht, zijn geen teamplayers, voldoen niet aan uw verwachtingen… Maar vreemd genoeg zijn het niet de overduidelijk slechte werknemers die de grootste problemen vormen. Zij zijn immers makkelijk te identificeren. Het grootste probleem zijn medewerkers die het goed lijken te doen maar ondertussen de hele organisatie ondermijnen.

Jeff Haden beschrijft op Inc.com acht niet zo duidelijke signalen van medewerkers die uw organisatie langzaam vergiftigt.


 
Ze gedijen op roddels
Roddel kan een deel van de bedrijfscultuur zijn, en dat is funest. Als iemand continu over anderen praat, geeft hij daarmee in feite aan niks beters te doen te hebben. Niet alleen verspillen roddelaars hiermee kostbare tijd, ze creëren ook een cultuur waarin men elkaar niet respecteert. Sta dit niet toe en ‘dwing’ roddelaars pas iets te zeggen over anderen als die persoon aanwezig is.

Ze gaan de vergadering leiden na de vergadering
U heeft een vergadering. Problemen worden besproken. Zorgen gedeeld. Besluiten genomen. Iedere aanwezige staat hier volledig achter. Tijd voor actie. Tot iemand een ‘vergadering na de vergadering’ belegt. En onderwerpen op tafel gooit waar tijdens de vergadering niet over gesproken is. En het ineens oneens is met de genomen besluiten. En nu gebeurt er niets meer. Pik deze mensen er uit en spreek ze aan.

Ze zeggen steeds: dit is niet mijn taak
Hoe kleiner de onderneming, hoe belangrijker het is dat werknemers proactief denken en handelen, zich snel aanpassen en doen wat nodig is om de klus te klaren. Dat kan betekenen dat een manager helpt een vrachtauto uitladen en dat een chauffeur helpt opruimen, dat de boekhouder meehelpt een spoedbestelling gereed te krijgen of dat de directeur helpt de klantenservice te bemannen.
Een werknemer met hart voor de zaak, doet gewoon wat nodig is. Zit er iemand in uw team die zich ergens te goed voor voelt en zich beroept op zijn functiebeschrijving, dan zegt dit dat diegene alleen om zichzelf geeft en niet om de organisatie of zijn collega’s.

Ze vinden dat ze hun strepen al verdiend hebben
Iemand heeft iets geweldigs gepresteerd. Vorig jaar, vorige maand, gisteren. U heeft uw waardering geuit. Maar: vandaag is weer een nieuwe dag. Ook nu zijn goede prestaties nodig. Iemand die zich blijft beroepen op eerdere resultaten, geeft daarmee in feite aan dat hij niet meer zijn best hoeft te doen. Voor u het weet, denkt de rest van het team er precies zo over en doet niemand meer iets.

Ze vinden dat de ervaring alleen al telt
Ervaring is zeker belangrijk, maar ervaring die niet leidt tot betere vaardigheden, betere prestaties en betere resultaten is waardeloos. Mensen die zich beroepen op hun jarenlange ervaring, zeggen in feite dat ze hun beslissingen en acties niet hoeven te verantwoorden.

Ze gebruiken onderlinge druk om anderen te beperken
Die nieuwe collega werkt hard. Maakt lange dagen. Ze haalt doelstellingen en overtreft ieders verwachting. Ze is geweldig. Maar dan hoort ze van een ‘meer ervaren’ collega dat ze te hard werkt en de anderen een modderfiguur laat slaan. Kortom: men wil zelf niet beter presteren, men wil dat de ander slechter presteert zodat de rest niet beter zijn best hoeft te doen. Voor u het weet, wil niemand meer zijn handen uit de mouwen steken uit angst weggepest te worden wegens kwaliteiten die iedereen juist zou moeten hebben…

Ze staan vooraan om met de eer te strijken…
Niets belangrijks wordt door een eenling bereikt, al doen sommige mensen wel alsof het zonder hen nooit gelukt zou zijn. Een goede werknemer en goede teamplayer deelt de eer. Hij complimenteert anderen. Hij waardeert anderen. Dit geldt vooral voor iemand die leiding geeft – hij viert de prestaties van anderen in de wetenschap dat hun succes ook op hem afstraalt.

… en zijn bijna net zo snel om een ander onder de bus te smijten
Een klagende leverancier. Een verbolgen klant. Een boze collega. Wat er ook gebeurt, het is altijd de schuld van een ander. Een goede collega daarentegen incasseert soms een klap die voor een ander bedoeld is. Iemand die altijd naar een ander wijst, zegt daarmee dat het team hem niet interesseert.


Bron: Inc.com
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 82 kantoortips voor een positieve en productieve werksfeer
 Werksfeer wint het van salaris
 Leiders kunnen hun teamcapaciteiten nog beter benutten
 Nederlanders tevreden over sfeer op werk
 
 
reacties
 
Hans van Brakel  |   | 
3-08-2016
 | 
21:39 uur
Herkenbare verstikkende bedrijfscultuur. Heb me daar zes jaar geleden aan kunnen ontworstelen nadat ik ruim 12 jaar gekoejeneerd ben geweest door een Belgische directeur.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10