Fiscale discriminatie 25 procent-bijtellingsrijders vanaf 2017
29 juli 2016 -
Vanaf 1 januari volgend jaar is het toptarief voor de bijtelling 22 procent. Toch rijdt vijftien procent van de leaserijders nog jaren in een auto met 25 procent bijtelling. Dit is onrechtvaardig en heeft daarnaast diverse negatieve bijwerkingen, een onwenselijke situatie.
De bijtelling is een forfaitair percentage dat op het hoogste tarief 25 procent kent in het huidige systeem. Door kortingen op de bijtelling zijn de lagere bijtellingscategorieën ontstaan. Met het akkoord van Autobrief 2 wordt het hoogste forfaitaire bedrag verlaagd van 25 procent naar 22 procent, behalve voor de volledig elektrische auto’s waarvoor dit zeven procent wordt. Ongeacht de leeftijd of CO2-uitstoot van de auto.
Zuinige auto
Jan van Delft, voorzitter VZR, hierover: "Berijders die korting hebben gekregen op de bijtelling omdat zij een zuinigere auto hebben uitgekozen, hebben de garantie dat deze korting minimaal 60 maanden geldig is. Dit is een terechte maatregel om zekerheid te geven aan mensen die hun gedrag hebben aangepast ten gunste van de CO2-uitstoot. Dat de berijders die niet hebben gekozen voor een auto met bijtellingskorting nu ook 60 maanden verplicht aan een hogere bijtelling vastzitten dan het hoogst geldende forfaitaire bedrag, is niet per definitie een logische consequentie.
Sterker nog, het lijkt meer op straffen van berijders die eerder niet voor een CO2-zuinige auto met korting hebben gekozen en dat kan niet de bedoeling zijn: maximale tarief betekent maximale tarief, ofwel Max = Max. De uitzondering hierop die nu wordt gemaakt voor de ‘oude’ 25-bijtellingrijders betekent volgens VZR in feite een fiscale discriminatie van deze groep rijders."
Vervelende bijwerkingen
De nieuwe regeling heeft op dit punt nog een aantal andere vervelende bewerkingen, zoals problemen in de verkopen in het derde en vierde kwartaal en discussies tussen werkgevers en werknemers.
VZR roept de Tweede kamer op om door middel van het aannemen van een motie er bij de staatssecretaris op aan te dringen dat het maximale forfaitaire percentage bijtelling van 22 procent vanaf 2017 het maximum te hanteren tarief is op alle auto’s, ongeacht leeftijd of CO2-uitstoot.
Wellicht ten overvloede / ter aanvulling op dit artikel: de prijs wordt -meestal- bepaald door vraag en aanbod. Doordat oudere auto's vanaf 2017 een hoger bijtellingspercentage krijgen, zal daar minder vraag naar zijn. En daarom zal die waarde dalen.
Dit zal niet het beoogde effect zijn van de maatregel. Want die oudere auto's hoeven niet meer milieuvervuilend te zijn.
Ik krijg veel en vaak vragen over de auto en fiscus. Het is niet meer uit te leggen aan de ondernemers; wie rijdt er voor € 0,19 per kilometer? Hoezo 22%? En de Btw??? Het verschil tussen een BV (rechtspersoon) en de eenmanszaak/VOF (natuurlijk persoon)? En tussen werknemer en ondernemer? Enzovoorts. En dan al die praatjes die rondgaan die je moet ontkrachten of bevestigen. En dan de wijzigingen over de verschillende jaren. Ze mogen -wat mij betreft- dus ook best wel wat doen aan de complexiteit van de regelgeving (ondanks dat dit me omzet zou kosten). Die veelheid aan regelgeving is mijns inziens zand in de motor van de economie (en de auto).