zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zes manieren om diplomatiek en tactvol te communiceren

26 juli 2016 - U kent ze wel: die manager of collega die altijd exact lijkt te weten wat hij moet zeggen en hoe hij het moet zeggen. Dit zijn mensen die zeer diplomatiek kunnen communiceren, vol tact en zelfvertrouwen.

De manier waarop we communiceren roept positieve of negatieve reacties op. Als we agressief communiceren, zonder respect of gevoel, kunnen boze of verdedigende emoties ervoor zorgen dat de ander de boodschap in zijn geheel niet hoort. Als u daarentegen diplomatiek en tactisch communiceert, zorgt u ervoor dat negatieve emoties de boodschap niet blokkeren.


Dale Carnegie Netherlands presenteert zes regels om diplomatiek en tactvol te communiceren – ook als u het niet met de ander eens bent.
 
Regel 1: geef de ander het voordeel van de twijfel. Misschien is die persoon die zo generaliserend doet, helemaal niet ongevoelig. Misschien heeft hij of zij een pijnlijke ervaring gehad waardoor hij/zij nu overgevoelig reageert.

Regel 2: luister en probeer te begrijpen waarom deze persoon deze mening is toegedaan. Probeer de dingen vanuit zijn/haar perspectief te zien.

Regel 3: neem de verantwoordelijkheid voor uw eigen gevoelens als u het niet met de ander eens bent. Begin uw reactie steeds met ‘ik’. Als u begint met ‘jij’ komt u namelijk beschuldigend en confronterend over, waardoor de ander in de verdediging zal schieten. En dit vermindert weer de kans dat uw kant van de zaak gehoord wordt.

Regel 4: zorg voor een buffer. Begin uw weerwoord dus met ‘ik begrijp je’ of ‘ik waardeer je mening’. Begin ook nu met ‘ik’.

Regel 5: elimineer woorden als ‘maar’ en ‘misschien’. Dit lijkt uw erkenning namelijk meteen teniet te doen. Nadat u uw waardering voor de mening van de ander heeft uitgesproken, ga dan verder met ‘en’ of zeg even niets.

Regel 6: beargumenteer uw mening met relevant en feitelijk bewijs. Houd uw emoties in bedwang door de volgende formule te gebruiken:
Denk eerst na over de vragen:
-Wat vind ik?
-Waarom vind ik dat?
-Welk bewijs heb ik daarvoor?
En zeg dan:
‘Een voorbeeld is..’
‘Dit toont aan dat…’
‘En daarom denk ik…’

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf tips om beter te communiceren
 Consumenten hebben genoeg van irrelevante en onpersoonlijke communicatie
 Gebrekkig communiceren kost omzet
 Verbindende communicatie; de taal van het hart
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10