25 juli 2016 -
SEO bestaat al lang niet meer alleen uit het invoeren van wat zoekwoorden in de Google AdWords Keyword Planner en die woorden vervolgens in overvloed op uw website gebruiken. Anno 2016 zien we dat SEO veel meer is en dat een goede en serieuze SEO strategie een belangrijk en noodzakelijk onderdeel is geworden van de marketingstrategie.
SEO trends volgen zich nog sneller op dan het licht. En blijft u achter? Dan straft Google meteen. De enige constante in de wereld van SEO is het feit dat SEO altijd aan verandering onderhevig is. Ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie en social media, maar ook de veranderende en steeds meer eisende consument zorgen ervoor dat SEO niet alleen beter kan worden, maar ook geacht wordt beter te zijn.
Mobiele apparaten spelen hoofdrol
SEO-specialist Romano Groenewoud weet hier alles van: "Een voorbeeld van die veeleisende consument is dat men tegenwoordig steeds meer op zoek is naar interactie met een merk. Het gaat niet meer alleen om het product zelf, maar om de algehele beleving rondom dat product. SEO-technisch zit die beleving in de (visuele) gebruikersvriendelijkheid van een website en dan met name de mobiele versie van die website. Het aantal mobiele zoekopdrachten is het aantal desktopzoekopdrachten al voorbij en aankopen worden inmiddels vooral via de tablet of smartphone gedaan. In 2015 zagen we al dat Google met hun algoritme-update websites die niet mobielvriendelijk waren als ware strafte door ze lager te ranken. In 2016 en 2017 zal die trend zich alleen maar voortzetten. Bedrijven zullen zich dus meer en meer moeten gaan richten op het design en effectiviteit van hun mobiele websites."
Hoe werkt voice search?
Een zoekopdracht op een mobiel apparaat bestaat overigens niet meer alleen uit getypte zoekopdrachten. Zo wordt er steeds meer gebruik gemaakt van voice search door zowel jongeren als volwassenen. Voice search, bijvoorbeeld via Apple’s SIRI, is veel makkelijker dan typen en daardoor ook sneller in gebruik, helemaal als u onderweg of aan met multitasken bent. Ook Groenewoud erkent de groeiende populariteit van spraakzoekopdrachten. Hoe integreert u deze trend in de SEO strategie? Groenewoud: "Het klinkt misschien onmogelijk, maar dat is het niet. Het belangrijkste verschil met een klassieke zoekopdracht is de formulering. In tegenstelling tot een ‘simpel’ "goedkope hypotheek" zal een zoekopdracht via voice search iets worden in de trant van: "Welke bank heeft de beste hypotheek voor mij?" Kenmerkend voor een zoekopdracht als deze is het gebruik van vraagwoorden. Wat u in dit geval kunt doen, is het optimaliseren van titels en koppen op de website door ook daar gebruik te maken van deze vraagwoorden. Overigens zijn er veel bedrijven waarbij lange zoekopdrachten al onderdeel zijn van de SEO strategie. Voor hen zal het dus slechts een kleine aanpassing in de strategie betekenen."
Lokale vindbaarheid
De optimalisatie van lokale zoekopdrachten wordt ook steeds belangrijker. Nemen we onze hoofdstad als voorbeeld dan zijn we niet meer op zoek naar het beste sushirestaurant van Amsterdam, maar willen we weten welk sushirestaurant er in Amsterdam-Oost zit, omdat we daar op dat moment zijn. Zoekmachines zijn druk bezig nieuwe algoritmes te ontwikkelen die de lokale vindbaarheid meer en meer verbeteren. Voor bedrijven is het dus niet meer alleen belangrijk om als eerste resultaat in een zoekmachine te verschijnen, maar ook lokaal de aandacht te krijgen. Groenewoud: "Om lokaal gezien te worden is het noodzakelijk dat de bedrijfsinformatie die op Google Maps te vinden is, up-to-date is. Daarnaast kunt u er voor zorgen dat uw bedrijf te vinden is in verschillende mobiele apps, lokale online gidsen en reviewsites, inclusief gebruik van de juiste zoektermen uiteraard."
Vindbaar zijn
De SEO trends zijn duidelijk. Het draait tegenwoordig vooral om vindbaar zijn op mobiele apparaten. Dankzij het toenemende gebruik van smartphones en tablets groeit ook de populariteit van voice search en de mogelijkheid om onderweg en dus lokaal te zoeken. Wilt u blijven meetellen? Dan is het belangrijk de SEO strategie hierop aan te passen. Groenewoud: "Kortom, zorg voor een gebruikersvriendelijke mobiele site die rekening houdt met long-tail zoekopdrachten en lokale vindbaarheid."
Interessant artikel. Ook goede tip over de 'lange vraagwoorden', heel praktisch om daar tekst voor te schrijven. Je kan gewoon antwoord op 'de vraag' geven (liefst zo goed en uitgebreid mogelijk natuurlijk, inclusief visuele content) waarbij je uiteraard ook rekening houdt met het zoekwoordengebruik.
Nu zie je vaak wikepedia antwoorden op vragen als: Wat is pindakaas? Uitgebreide informatie over pindakaas met visuele content en gestructureerde data opmaak moet de klus klaren.
Leuk om een artikel van 2016 terug te lezen! SEO is inmiddels erg veranderd en het wordt elke dag een meer en meer omvattende specialisatie. Artificial Intelligence vandaag, what's next?!