22 juli 2016 -
Meer dan 80 procent van alle Nederlandse werknemers is tevreden met zijn leven in het algemeen. 40 procent is echter niet content over het totaalplaatje van zijn werk, deze ontevredenheid nam in een jaar tijd met veertien procent toe.
Ingezoomd op diverse losse aspecten, dan zijn medewerkers doorgaans het minst te spreken over hun salaris (68 procent ontevreden) en het meest over hun collega’s (77 procent tevreden). Leidinggevenden komen er minder goed vanaf: gemiddeld zijn vier op de tien medewerkers ontevreden over hun manager. Onvrede is een belangrijke reden om op zoek te gaan naar een nieuwe baan; 53 procent van Nederland hoopt dan ook binnen twaalf maanden een nieuwe baan te vinden. Dat blijkt uit de resultaten van de jaarlijkse Loonwijzer/Monsterboard WageIndex.
Blij met baan, niet met salaris
Marketing- en communicatiemedewerkers zijn het minst tevreden over hun salaris (slechts 21 procent is tevreden), een halvering ten opzichte van 2014 waarin 46 procent tevreden was over zijn loon. Bij medewerkers in de bouw is het percentage 30 procent. Binnen de financiële sector en de ICT-branche ligt dat net iets hoger: respectievelijk 37 procent en 38 procent. Op het vlak van baanzekerheid scoren MarCom-medewerkers wel hoog. Maar liefst 93 procent is blij met de zekerheid van zijn baan. Dat geldt ook voor 88 procent van de ICT’ers. In de bouw gaat het om 67 procent en ook in de financiële sector scoort de baanzekerheid goed, met 76 procent.
De tevredenheid van MarCom-medewerkers over de combinatie werk-privé daalde van 67 procent in 2014, naar 48 procent in 2015. In de ICT, Bouw en Financiële dienstverlening ligt dit percentage in 2015 hoger; tussen de 54 procent en 64 procent. Kijken we naar de reistijd, dan is overall een derde van de medewerkers niet te spreken over de afstand die ze moeten afleggen om op hun werk te komen.
Vakantie zet aan tot nadenken
Gian Zandonà, managing director van Monsterboard: "Nederlanders zijn best een tevreden volk, zo blijkt uit de resultaten van ons onderzoek. Maar als we tijdens de vakantieperiode letterlijk afstand nemen van het werk en in alle rust nadenken over onze baan, dan komen er toch zaken boven die beter kunnen. Want elke dag twee uur in de file staan naar uw werk, is dat echt wat u wilt? Maak, na de vakantie, uw wensen kenbaar aan uw manager of kijk of er banen zijn die beter bij uw huidige wensen passen. Als u zelf geen actie onderneemt, verandert er niets."
Paulien Osse, directeur Stichting Loonwijzer: "Onvrede is een belangrijke reden om ander werk te zoeken. Dit is goed te zien in de horeca en het toerisme waar medewerkers het minst tevreden zijn over hun baan in het algemeen en waar het laagste salaris verdiend wordt. Deze medewerkers staan met 77 procent ver bovengemiddeld open voor een andere baan."
Managers zijn, zoals u zelf herhaaldelijk schreef, geen leiders per definitie. Als medewerkers ontevreden zijn over de leiderschapskwaliteiten van hun managers dan is de achterliggende oorzaak de misinterpretatie van het begrip leiderschap en het gebrek aan kennis over competenties. Een manager wordt uiteindelijk ook ongelukkig als hij geforceerd een leiderschaprol moet vervullen terwijl zijn competenties daar niet bij aansluiten. De frustratie van een dergelijke manager zal een negatieve invloed hebben op het functioneren van het team waar zo'n manager leiding aan probeert te geven. Natuurlijk gaat het ook soms bij toeval goed.
Peter Linssen
|
|
22
-
07
-
2016
|
19
:
41
uur
In mijn beleving stellen managers zich nog steeds onvoldoende op als facilitators. Stimuleer en ondersteun het eigen initiatief van je medewerkers/mensen/teams. Luisteer naar ze, leer ze, coach ze en bescherm ze tegen de vele onduidelijkheden en die tot stress en frustratie leiden. Integreer als manager in je team. Ook jij bent teamlid met een eigen, bijzondere rol. Weet wat er leeft en speelt. Wees ook eerlijk en treedt op tegen niet functionerende collega's.