21 juli 2016 -
Nederlandse werknemers ondervinden veel hinder van de warme zomermaanden. Bijna de helft (44 procent) van het Nederlanders met een kantoorbaan vindt het te warm op de werkplek. Dit blijkt uit een onderzoek van Multiscope in opdracht van LG Air Solutions (LG).
29 procent van de Nederlanders heeft in huis last van de warmte in één of meerdere ruimtes.
Kleren uit en ramen open
Bij 23 procent van de Nederlanders is het in één of enkele ruimtes in huis te warm tijdens de zomermaanden en bij zes procent is het zelfs in heel het huis te warm. De meest genoemde oplossingen om verkoeling te vinden, is het aanpassen van de kleding (54 procent), het open zetten van alle ramen (36 procent) en het nemen van een verfrissende douche (29 procent). Slechts elf procent van de respondenten beschikt over een airco, terwijl dertien procent van de Nederlanders aangeeft zich genoodzaakt te voelen om het huis te verlaten als het te warm wordt.
In het zweet werken
Warmte op de werkvloer is voor Nederlanders met een kantoorbaan de grootste ergernis tijdens de zomermaanden. Bijna de helft (44 procent) vindt het gedurende de zomermaanden vaak te warm op kantoor. Dit is zorgelijk, want uit onderzoek van de University of California blijkt dat dit een flinke impact heeft op de productiviteit en gemoedstoestand van medewerkers, waardoor mensen met minder plezier werken en er bovendien meer kans is dat er fouten worden gemaakt. De universiteit heeft berekend dat de meest ideale temperatuur in een kantooromgeving 22 graden Celsius is. Als het binnen warmer dan 25 graden Celsius is, gaat de prestatie per graad met twee procent omlaag. Bij 30 graden komt dit neer op een productiviteitsverlies van tien procent. Het FNV adviseert daarom om op warme dagen korter te werken, meer pauzes te nemen en te zorgen voor voldoende vocht en verkoeling.
Zweetlucht
Naast de hitte op kantoor tijdens de zomer, zijn collega’s die naar zweet ruiken een ergernis voor zestien procent van de Nederlanders met een kantoorbaan. Twaalf procent maakt zich vooral druk om de extra werkdruk doordat veel collega’s op vakantie zijn. Zo’n tien procent vindt het te koud op kantoor en negen procent van de respondenten geeft aan zich te storen aan collega’s die zich ongepast kleden.
Airco
"Nederland krijgt steeds vaker te maken met extreme weersomstandigheden, zowel in de winter als in de zomer. Toch blijkt Nederland hier nog niet goed op voorbereid te zijn," stelt Ferry van der Heiden, Marketing Manager B2B bij LG Electronics Benelux. "Nederlanders passen hun gedrag wel aan door bijvoorbeeld minder kleding te dragen of een verfrissende douche te nemen, maar dit is natuurlijk geen structurele oplossing. Steeds meer Nederlanders zien in dat deze maatregelen onvoldoende zijn. De verkoop van airco’s zit in Nederland duidelijk in de lift, zowel bedrijven als consumenten schaffen steeds vaker een airco aan. Consumenten schaffen een airco aan, omdat zij genoeg hebben van de verstoorde nachtrust en het feit dat zij zich niet prettig voelen in huis. Terwijl we zien dat werkgevers vooral investeren in koeloplossingen, omdat ze het belangrijk vinden om hun medewerkers een productieve en comfortabele werkomgeving te bieden."
Onafhankelijk onderzoeksbureau Multiscope ondervroeg voor dit onderzoek ruim 1.000 Nederlandse consumenten naar wat hun grootste ergernissen zijn tijdens de zomermaanden.
Wij merken het ook. De zoekopdrachten naar airco's hebben de laatste jaren echt een vlucht genomen. Ik ben benieuwd hoe dit de komende maanden gaat zijn.