21 juli 2016 -
De millennial-generatie (achttien tot 35 jaar) beslaat inmiddels zo’n 36 procent van de arbeidsmarkt en in 2020 al de helft. Het is dus niet zo vreemd dat organisaties deze generatie wil begrijpen en wil weten wat hen motiveert. Dit schrijft Lolly Daskal, CEO van Lead From Within, op Inc.com.
Helaas hebben millennials niet de best mogelijke reputatie: ze staan bekend als jobhoppers en om hun moeite met bureaucratie. Maar ze hebben ook positieve kanten: ze zijn goed opgeleid, cultureel divers en ze weten heel goed wat ze willen. Veel managers denken dat ze millennials voor zich kunnen winnen met flexibele werktijden, een hoog salaris en goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Maar wat hen écht motiveert, zijn dingen die u misschien niet zou verwachten.
Daskal zet acht punten op een rij die uw millennials triggeren:
Innovatie
Volgens onderzoek van Deloitte valt 78 procent van de millennials voor innovatieve organisaties. Niet vreemd want deze generatie is altijd op zoek naar groei en vooruitgang. Ze kiezen daarom voor bedrijven die hen doorgroeimogelijkheden en creatieve uitdagingen bieden en de kans hun vaardigheden optimaal te ontplooien.
Autonomie
Millennials willen geen leidinggevende die constant over hun schouder kijkt, maar autonoom en onafhankelijk werken. Ze wensen respect voor hun capaciteiten en competenties en het vertrouwen om zelfstandig beslissingen te nemen.
Ontwikkelmogelijkheden
Leden uit deze generatie wil meer dan elke andere de kans om hun vaardigheden aan te scherpen. De belangrijkste reden waarom millennials vertrekken, is het ontbreken van doorgroeimogelijkheden. Ze willen dag na dag leren.
Gebruik van technologie
Millennials zijn zeer gericht op technologie en weten er ook alles van. Maak gebruik van hun kennis en inzicht om hen nog productiever te laten zijn.
Samenwerking
Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 74 procent van de millennials een werkcultuur zoekt waarin samenwerking hoog in het vaandel staat. Communiceren en social media zijn immers essentieel voor hen. Geef hen de kans hier gebruik van te maken en ze zullen uitblinken in hun werk.
Flexibiliteit
De tijd van negen-tot-vijf baantjes is voorgoed voorbij. Millennials willen werken waar en wanneer ze willen en bovendien voldoende tijd overhouden om dingen buiten kantoor te doen. Ze zijn sterren in multitasken en kunnen overal werken. Ze verwachten dat resultaten tellen, niet de plek of het moment waarop ze die bereiken.
Directe beloning
Babyboomers zijn eraan gewend om te wachten op promoties en bonussen; deze generatie wil direct beloond worden. Al is het met kleine stapjes: promoot en beloon ze vaak en snel.
Zingeving
Millennials verbinden zich graag aan een hoger doel. Succes staat voor hen gelijk aan betekenisvol werk. Ze willen niet zozeer weten wat ze doen en hoe ze het moeten doen, maar waarom ze het doen. ze willen een echte bijdrage leveren, aan de organisatie en aan de maatschappij.
Bron:Inc.com