7 januari 2004 -
De persoon of onderneming die een baanbrekende nieuwe markt aanboort, is niet per se ook degene die er een grootschalige markt van maakt. Sterker nog, de geschiedenis leert dat een markt zelden of nooit wordt gedomineerd door de partij die het product of de dienst in kwestie als eerste heeft gelanceerd.
Dit moet te denken geven voor al diegenen die al vele jaren verkondigen dat grote, bestaande ondernemingen innovatiever kunnen worden – als ze maar meer eigenschappen van starters overnemen.
Niet Silicon Valley naäpen Dat schrijven de Costas Markides en Paul Geroski in Holland Management review. De auteurs, verbonden aan de London Business School, onderzochten aan de hand van een twintigtal producten – van auto's tot witte bonen in tomatensaus – hoe een nieuwe markt ontstaat en zich ontwikkelt. Wat blijkt? Veel 'first movers' hebben kennelijk toch niet echt een doorslaggevend 'advantage'. Eigenlijk ligt dat ook voor de hand, vinden de auteurs: pioniers en uitvinders zitten nu eenmaal heel anders in elkaar dan 'empire builders'. De les voor grote ondernemingen is dan ook, met een sarcastische knipoog naar Gary Hamel: probeer juist niet om in eigen huis Silicon Valley na te apen, maar pak systematischer en doelbewuster de kansen die door externe pioniers onophoudelijk worden aangeboord.
Bron:Holland Management Review