18 juli 2016 -
Voetbalspitsen wisselen vaak voor grote bedragen van team in de voetbalwereld. Ze worden door fans geadoreerd en hebben massa's volgers op social media. Maar zijn deze spelers de hoge transferbedragen waard? Coosto zocht dit uit aan de hand van hun online PR-waarde.
Met de EURO 2016 finale is een einde gekomen aan een toernooi waarin tijdens 51 wedstrijden 108 goals gescoord zijn. Dit aantal daalde van gemiddeld 2,45 goals per wedstrijd tijdens het EK in 2012 naar gemiddeld 2,12 goals per wedstrijd. Portugal pakte voor het eerst in de historie de eindzege op het toernooi. Portugals grootste ster en captain Cristiano Ronaldo viel in de eerste helft van de finale uit door een blessure.
PR-waarde van Euro 2016 spitsen
Coosto analyseerde alle publieke online berichtgeving over 10 bekende spitsen die de kwartfinales van EURO 2016 haalden tijdens het Europees Kampioenschap van 2016. Om PR-waarde te berekenen, koppelt Coosto een geldwaarde aan elk bericht. Deze geldwaarde geeft aan wat het zou hebben gekost om hetzelfde bereik te kopen aan advertenties. De som van al deze berichten geeft de PR-waarde van een campagne, merk of in dit geval een speler aan.
PR-waarde
Dit is de PR-waarde van de spitsen tijdens EURO 2016:
Gareth Bale behaalde dit EK de hoogste PR-waarde. De Welshman behaalde een PR-waarde van ruim 27,5 miljoen euro over de periode van het EK. Bale wordt gevold door Antoine Griezmann (Euro19,5 miljoen) en Portugese ster Cristiano Ronaldo (Euro19,4 miljoen).
Belangrijkste bronnen
Het grootste aandeel in PR-waarde voor de grootste drie spitsen wordt geleverd door nieuwssites. De meest waardevolle berichten zijn echter afkomstig van Facebookpagina's. Voor Gareth Bale was ruim 17,1 miljoen euro van de PR-waarde afkomstig uit nieuwssites en ruim 3,2 miljoen euro uit Facebookberichten.
De PR-waarde per speler verschilt van hun marktwaarde, omdat de PR-waarde berekend is over de periode van één maand tijdens het EK en de marktwaardes gebaseerd zijn op vele andere variabelen, waaronder de lengte waarvoor een speler onder contract staat.
De PR-waarde van elk van de spitsen geeft een indicatie van wat een dergelijk bereik voor de werkgever, sponsor en speler zelf oplevert. Deze geldwaarde is bijvoorbeeld voor de verkopende en aankopende club belangrijke informatie in het bepalen van de transferprijs van een speler.