zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoeveel zijn de EURO 2016 spitsen waard?

18 juli 2016 - Voetbalspitsen wisselen vaak voor grote bedragen van team in de voetbalwereld. Ze worden door fans geadoreerd en hebben massa's volgers op social media. Maar zijn deze spelers de hoge transferbedragen waard? Coosto zocht dit uit aan de hand van hun online PR-waarde.

Met de EURO 2016 finale is een einde gekomen aan een toernooi waarin tijdens 51 wedstrijden 108 goals gescoord zijn. Dit aantal daalde van gemiddeld 2,45 goals per wedstrijd tijdens het EK in 2012 naar gemiddeld 2,12 goals per wedstrijd. Portugal pakte voor het eerst in de historie de eindzege op het toernooi. Portugals grootste ster en captain Cristiano Ronaldo viel in de eerste helft van de finale uit door een blessure.



PR-waarde van Euro 2016 spitsen
Coosto analyseerde alle publieke online berichtgeving over 10 bekende spitsen die de kwartfinales van EURO 2016 haalden tijdens het Europees Kampioenschap van 2016. Om PR-waarde te berekenen, koppelt Coosto een geldwaarde aan elk bericht. Deze geldwaarde geeft aan wat het zou hebben gekost om hetzelfde bereik te kopen aan advertenties. De som van al deze berichten geeft de PR-waarde van een campagne, merk of in dit geval een speler aan.

PR-waarde
Dit is de PR-waarde van de spitsen tijdens EURO 2016:
Gareth Bale behaalde dit EK de hoogste PR-waarde. De Welshman behaalde een PR-waarde van ruim 27,5 miljoen euro over de periode van het EK. Bale wordt gevold door Antoine Griezmann (Euro19,5 miljoen) en Portugese ster Cristiano Ronaldo (Euro19,4 miljoen).

Belangrijkste bronnen
Het grootste aandeel in PR-waarde voor de grootste drie spitsen wordt geleverd door nieuwssites. De meest waardevolle berichten zijn echter afkomstig van Facebookpagina's. Voor Gareth Bale was ruim 17,1 miljoen euro van de PR-waarde afkomstig uit nieuwssites en ruim 3,2 miljoen euro uit Facebookberichten.
De PR-waarde per speler verschilt van hun marktwaarde, omdat de PR-waarde berekend is over de periode van één maand tijdens het EK en de marktwaardes gebaseerd zijn op vele andere variabelen, waaronder de lengte waarvoor een speler onder contract staat.
De PR-waarde van elk van de spitsen geeft een indicatie van wat een dergelijk bereik voor de werkgever, sponsor en speler zelf oplevert. Deze geldwaarde is bijvoorbeeld voor de verkopende en aankopende club belangrijke informatie in het bepalen van de transferprijs van een speler.

Download hier de complete EURO2016 infographic
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'Ever change a winning team''
 Meer dan verstand van voetbal
 Opel bekendste voetbalsponsor in Nederland
 Voetbal - de wereld in het klein
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10