5 januari 2004 -
De Yup (young urban professional) heeft plaats gemaakt voor de Doe-Maar-Gewoon types. In de jaren tachtig waaide het begrip Yup over vanuit de VS naar West-Europa.
De snelle succesvolle stedeling vond veel weerklank in Nederland, ook in de media. De yup zette zich af tegen het burgerlijk leven, de aardappels, groente en vlees en was luxe-links, ambitieus, modieus gekleed en meestal vrijgezel. Vooral in de reclames werden de yuppen omarmd en werd getoond hoe men snel, vitaal en bruisend kan leven.
Passé Inmiddels is de yup passé en wordt ons duidelijk gemaakt dat het niet erg is om gewoon te zijn. Het aantal potentiele yuppies is gedaald van 1,3 miljoen in de jaren tachtig naar 950.000 nu. De gewone man en vrouw en ook ouderen worden belangrijker. Het aantal mensen tussen de 50 en 55 jaar is in ruim 20 jaar toegenomen van 700.000 tot 1,2 miljoen. De reclames richten zich meer op de grote groepen mensen, die gewoon houden van een avondje kaarten, voetbal kijken en gewoon Hollandse pot eten.
Bron:MKBnet