zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Yup is uit, doe-maar-gewoon is in

5 januari 2004 - De Yup (young urban professional) heeft plaats gemaakt voor de Doe-Maar-Gewoon types. In de jaren tachtig waaide het begrip Yup over vanuit de VS naar West-Europa.

De snelle succesvolle stedeling vond veel weerklank in Nederland, ook in de media. De yup zette zich af tegen het burgerlijk leven, de aardappels, groente en vlees en was luxe-links, ambitieus, modieus gekleed en meestal vrijgezel. Vooral in de reclames werden de yuppen omarmd en werd getoond hoe men snel, vitaal en bruisend kan leven.



Passé
Inmiddels is de yup passé en wordt ons duidelijk gemaakt dat het niet erg is om gewoon te zijn. Het aantal potentiele yuppies is gedaald van 1,3 miljoen in de jaren tachtig naar 950.000 nu. De gewone man en vrouw en ook ouderen worden belangrijker. Het aantal mensen tussen de 50 en 55 jaar is in ruim 20 jaar toegenomen van 700.000 tot 1,2 miljoen. De reclames richten zich meer op de grote groepen mensen, die gewoon houden van een avondje kaarten, voetbal kijken en gewoon Hollandse pot eten.


Bron: MKBnet
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10