zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vrouwen kiezen voor gezonde lunch, mannen voor vlees

13 juli 2016 - Wat de boer niet kent dat eet hij niet. Herkenbaar? Vooral mannen blijken weinig avontuurlijk als het gaat om variëren tijdens de lunch. Dat wijst onderzoek van Stegeman over de lunchgewoonten van Nederlanders, uit. Bijna de helft van de mannen (45 procent) neemt liever niet de moeite iets nieuws uit te proberen op de boterham, waar dat bij vrouwen 30 procent is.

Als het gaat om ons favoriete broodbeleg is Nederland dan ook redelijk traditioneel ingesteld: het vertrouwde bammetje kaas is de grote winnaar (71 procent), op de voet gevolgd door een broodje met vleeswaren (68 procent). Zoet broodbeleg, zoals jam, hagelslag en chocoladepasta, neemt met 31 procent een goede derde plaats in. Vrouwen blijken overigens vaker dan mannen voor gezond broodbeleg te kiezen, mannen kiezen daarentegen het meest voor vlees op hun boterham.


 
Mondjesmaat op ontdekkingstocht
Bijna driekwart van de Nederlanders (71 procent) staat ervoor open om tijdens de lunch iets nieuws uit te proberen. Toch wijst de praktijk vaak anders uit: met grote regelmaat laten we de keuze in ons broodbeleg afhangen van wat we al kennen. Ruim zes op de tien ondervraagden zeggen niet echt na te denken over waarmee zij hun boterham beleggen en kiezen dus op basis van gewoonte. Maar er is hoop: we staan er wel voor open om onze horizon te verbreden. Een derde zou de keuzes in hun broodbeleg graag wat minder saai willen maken en een bijna even grote groep geeft aan toe te zijn aan meer variatie tijdens de middagpauze. Ruim de helft (53 procent) geeft overigens aan er best een paar minuten extra bereidingstijd voor over te hebben als dat een avontuurlijke lunchboterham oplevert. 
 
Mannen zijn vleesliefhebbers
Hoewel we steeds bewuster met eten omgaan, blijven Nederlanders over het algemeen nuchter. Uit eerder onderzoek van Stegeman blijkt hoezeer we gehecht zijn aan de zelfgesmeerde boterham. Vier op de vijf Nederlanders verkiest de van thuis meegenomen boterhammetjes boven het eten dat in de kantine op het werk of op school wordt aangeboden. Vooral mannen zijn dan overigens echte carnivoren: maar liefst 73 procent eet het vaakst vleeswaren op brood, tegenover 64 procent van de vrouwen.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Snackbars en pompstations niet in trek voor snelle hap
 Gezonde traktaties op werk zijn not-done
 'Baas moet zorgen voor gezonde lunch'
 Werknemers willen gezonder en lekkerder lunchen
 
 
reacties
 
peter zzp-boekhouder  |   | 
13-07-2016
 | 
17:40 uur
Een klant van me is voedingsdeskundige en heeft me even bijgespijkerd inzake brood. Mijn vraag nav bovenstaand artikel is om welke broodsoorten gaat dit, wit, bruin, volkoren, spelt. Gezien de recente info wellicht interessant om dit te vermelden. Mij is aangeraden geen brood meer te eten, tenzij spelt en zeker geen brood met vleeswaren. Ik vind het jammer maar de dietiste heeft me overtuigd en ik merk ook dat ik veel fitter ben als ik salade of een smooty neem. Zo nu en dan neem ik nog wel eens een spelt broodje met appelstroop of honing, maar voor de rest vooral gezonde repen, noten, walnoten salades, vis, maar nooit brood of aardappelen i.c.m. met vlees. Eet smakelijk!
Specialtours  |   | 
21-07-2016
 | 
15:46 uur
Grappig om te lezen, maar ik dacht dat mannen toch altijd meer van de vis waren ;-)

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10