6 juli 2016 -
Wat is er nu belangrijker dat uw collega’s en relaties u horen, op uw reageren en u zelfs quoten? Om dat voor elkaar te krijgen, is het belangrijk dat uw communicatieve vaardigheden optimaal zijn. Sylvia Lafair zet op Inc.com vijf manieren op een rij die de interactie met anderen direct verbetert.
1. Wees specifiek
Wist u dat onze aandachtsspanne nog korter is dan die van een goudvis? Kom daarom binnen acht seconden ter zake. Als u een toespraak houdt of een vergadering voorzit, bedenk dan van te voren wel hoofdthema moet blijven hangen bij uw toehoorders. Zet die in een zin van maximaal negen woorden en open hier mee.
2. Maak het persoonlijk
Vertel een kort verhaal (maximaal 50 woorden) over ‘waarom’ u doet wat u doet of van plan bent. Na het waarom gaat u verder met het hoe en wat. Het waarom betrekt mensen optimaal bij uw boodschap.
3. Luister en vraag
Mensen krijgen hun hele leven al te horen wat ze moeten doen, wanneer ze het moeten doen en vaak ook hoe ze het moeten doen. U weet dus uit eigen ervaring dat mensen slecht luisteren. Geef dus geen preek, geen monoloog maar creëer een interactieve dialoog en vraag mensen actief om hun input. Nee, daar hoeft u niets mee te doen. Ja, u moet er wel naar luisteren.
4. Interpreteer
Luister naar de stiltes, naar wat niet gezegd wordt. Breng deze – vaak ongemakkelijke – zaken aan het licht en vraag die olifant in de kamer om naar voren te komen. Dit betekent dat u even door de zure appel zult moeten bijten, maar iedereen zal het waarderen dat u de moed hebt de waarheid aan het licht te brengen.
5. Onthoud dat het niet over u gaat
Nee, niet over u, uw mening, uw problemen, uw oplossingen. Het gaat over hen. kom tegemoet aan de behoefte van uw toehoorders en aan de dingen die voor hen belangrijk zijn. Laat uw ego los en focus op de ander.